NFF fjerner Freia-produkter fra kioskene på Ullevaal – Toppfotball Kvinner pauser samarbeid
Norges Fotballforbund (NFF) stopper salget av Freias produkter i kioskene på Ullevaal stadion inntil videre.
Det får VG opplyst av NFFs kommunikasjonssjef Yngve Haavik. Freia er eid av Mondelez, som har fått kritikk for å ha fortsatt produksjonen i Russland mens krigen i Ukraina pågår.
Amerikanske Mondelez er et av selskapene ukrainske antikorrupsjonsmyndigheter mener at bidrar til inntekter i den russiske statskassen.
– Krigen i Ukraina opprører og bekymrer oss alle. NFF står bak Uefas beslutning om å suspendere alle russiske fotballklubber og landslag fra europeiske turneringer. Da må det også få konsekvenser for produkter som indirekte kan bidra til å finansiere den russiske krigføringen, sier Haavik til VG.
Vil ha fabrikker stengt
Han forteller at NFF kommer til å ha konstruktiv dialog med Freia framover. Tidligere har flyselskapet SAS bestemt seg for å sette salget av Freia-produkter på vent.
Fredag gikk også Toppfotball Kvinner ut med at interesseorganisasjonen pauser samarbeidet med Freia.
– Inntil Mondelez International har stengt ned sine fabrikker i Russland, ser ikke vi at vi kan fortsette samarbeidet med Freia. Begge parter forstår at denne situasjonen er veldig vanskelig. Vi har derfor blitt enige om å pause kampanjen inntil fabrikkene er stengt, sier daglig leder Hege Jørgensen.
Reklamekampanje
Freia har sterke koblinger innad i kvinnelandslaget. Ada Hegerberg, Guro Pettersen og Lisa Naalsund har den siste tiden vært involvert i reklamer for sjokoladeprodusenten i opptakten til sommerens VM-sluttspill.
Jørgensen forteller til NTB at dette er en egen avtale Freia har med Hegerberg og apparatet rundt henne. Den har ikke noe med Toppfotball Kvinners samarbeidsavtale å gjøre, og Jørgensen kjenner ikke til hva som skjer med reklamefilmene som vises på TV og nett.
Norges A-landslag for menn møter Skottland (17/6) og Kypros (20/6) i EM-kvalifiseringskamper.
(©NTB)