ZIL i moderne utgave er ikke noe beskjedent syn. Nå gjenstår det å se om bilen går i produksjon eller ikke. (Foto: www.slavasaakyan.com)
ZIL i moderne utgave er ikke noe beskjedent syn. Nå gjenstår det å se om bilen går i produksjon eller ikke. (Foto: www.slavasaakyan.com)

ZIL: Er dette Putins nye limousine?

Når russerne lager limo - da gjør det skikkelig!

Russerne har rike tradisjoner med å bygge limousiner. I den gamle Sovjet-tiden ble kommunisttoppene kjørt rundt i digre flak av merket ZIL.

De veide nærmere fire tonn og skulle tåle dårlig veistandard, i alt 40 plussgrader til 40 minusgrader.

Del med Facebook-vennene dine

Ny og moderne

ZIL-fabrikken eksisterer fortsatt, men fikk et solid skudd for baugen da tidligere president Boris Jeltsin i sin tid viste at han heller foretrakk Mercedes S-klasse fremfor "hjemmelaget" limousine.

Nå skjer det imidlertid ting rundt det tradisjonsrike merket med aner tilbake til 1916.

Disse designskissene viser det som er tenkt som en ny og moderne ZIL – og dermed også bilen til russiske ledere i årene som kommer.

Du skjønner at det er viktige folk på besøk når denne står utenfor!
  (Foto: www.slavasaakyan.com)
Du skjønner at det er viktige folk på besøk når denne står utenfor! (Foto: www.slavasaakyan.com)

SE OGSÅ: De har enda dårligere veier enn i Norge

Skille seg ut

Designerne Svyatoslav Saakjan og Andrei Tshirkovin har tatt utgangspunkt i ZILs historie og tradisjoner og kommet opp med en bil som virkelig vil skille seg ut – selv i dette segmentet.

Til finske Ilta-Sanomat sier Saakjan at han har stor tro på at bilen vil gå i produksjon og bli førstevalget for nasjonens ledere, Vladimir Putin og Dmitrij Medvedev.

LES OGSÅ: Så vanskelig kan det være å starte en Lada

Voldsomme dimensjoner

Den nye limousinen beholder det massive og kantete preget som kjennetegner tidligere ZIL-limousiner. Dimensjonene er voldsomme og designet gjør heller ingen forsøk på å dempe størrelsen – tvert imot. Her skal det synes at storfolk er på vei!

Det mest spesielle er kanskje at bilen mangler bakvindu. Om det vil være slik i en eventuell produksjonsmodell, er uvisst. Men dette gjør det naturligvis enklere å sikre de som sitter inni – samtidig som de neppe har det store behovet for å snu seg og se bakover uansett.

Bilen er uten bakvindu og dimensjonene på bagasjerommet er også
  solide. (Foto: www.slavasaakyan.com)
Bilen er uten bakvindu og dimensjonene på bagasjerommet er også solide. (Foto: www.slavasaakyan.com)

LES OGSÅ: Dette er verdens største limousine