Volvo C30 stort
Volvo C30 stort

XC30: Ny og billigere SUV fra Volvo

Lillebroren til XC60 skal sannsynligvis hete XC30.

Volvo skal få flere ben å stå på, og friste kunder i flere leire.

Eierne i Geely er også på jakt etter en Volvo-serie som kan danne grunnlaget for produksjon også i bilens "nye hjemland", og Volvo-sjef Stefan Jacoby har staket ut kursen med en ny modell.

Konkurrentene får forsprang

XC30 vil den etter alt å dømme bli hetende, bilen som skal lede an på denne veien. Men du vil ikke få se den på en stund.

Britiske Autocar siterer ikke navngitte "insidere" hos Volvo om nykomlingen, som man regner med at skal være klar for både veier og skogsstier sent i 2013 - som 2014-modell, vil vi formode. Da vil hovedkonkurrentene BMW X1 og Audi Q3 ha fått et tildels solid forsprang, men Volvoen loves uansett å bli en verdig konkurrent, ikke minst med "et klasse-ledende interiør".

Og det er jo friskt sagt, spesielt ettersom minst én øvrig konkurrent - Mercedes GLC - også er kun på ryktestadiet foreløpig.

Les også: XC60 nå også med R-Design:

Volvos mest populære modell for øyeblikket er den mellomstore SUV-en XC60, og det gjør det også meget forståelig at man ser på muligheten for å løfte lille C30 litt opp fra bakken og dra på den en litt kul parkdress.

C30-plattformen skal få firehjulstrekk og det som skal til for å tøffe seg, men i tillegg til den eksisterende nevnes også muligheten for å bygge en litt forlenget utgave for eksempelvis det kinesiske og amerikanske markedet.

Farlig nær XC60?

Samme strategi brukes blant annet av Volkswagen, som selger en litt lengre Tiguan i Kina enn i Europa - uten at vi ser helt klart for oss hva de bruker plassen til. Vi trodde "du store kineser" bare var et gammelt uttrykk, men den nye Volvo-sjefen kommer nettopp fra Volkswagen, og vet sikkert hva han gjør.

En eventuell forlenget modell vil vi tro må planlegges nøye for at den ikke skal "kanibalisere" på storebror XC60s bekostning på de markedene hvor den blir aktuell. Det har BMW opplevd med X1 i forhold til X3, og slikt har man ikke råd til i stor utstrekning.

Standard XC30 forventes å bli ca. 28 cm kortere enn XC60, og låne mesteparten av Volvo-karakteren i dennes design. Men den skal samtidig få en ekstra porsjon særpreg, og fungere som en ny innstegsmodell til merket for et noe yngre publikum enn de som til nå har pleid å frekventere salgshallene.

Rettes mot BMW

For å tekkes ungdommen retter man XC30 inn mot BMW X1 som hovedkonkurrent, og Volvoen skal tilsvare denne i såvel egenskaper og ytelser - som pris og utstyr.

At man benytter seg av muligheten til å lage en ny markedsnisje så tett opptil dagens toppselger virker logisk på alle måter, selv om noen av konkurrentene som nevnt ligger faretruende langt foran i løypa for å dele dette markedssegmentet mellom seg. Til gjengjeld hevdes det at dette prosjektet nå har topp prioritet hos Volvo, og konkret vil føre til at arbeidet med nye S40 blir forsinket.

Firehjulstrekk, høyere bakkeklaring og litt offroadstyling - så blir det fort en liten SUV av Volvo C30.
Firehjulstrekk, høyere bakkeklaring og litt offroadstyling - så blir det fort en liten SUV av Volvo C30.

Les også: Kia Sportage - SUV til knallpris