Her er den i nesten helt produksjonsklar utgave: BMWs nye X4. Den debuterer senere denne måneden på bilutstillingen i Shanghai.
Her er den i nesten helt produksjonsklar utgave: BMWs nye X4. Den debuterer senere denne måneden på bilutstillingen i Shanghai.

X4: Her er BMWs nye SUV

Akkurat sluppet – se de aller første bildene:

Vi har skrevet om prosjektet et par ganger tidligere, men det kom likevel uventet på de fleste at BMW skulle slippe bilder av nykommeren så tidlig.

Men her er den: En splitter ny modell i BMW-utvalget – nå er det klart for X4!

Mange X-er

Det betyr at BMW utvider sitt utvalg av X-modeller ytterligere. Fra før har de X1, X3, X5 og X6. Men verden har tydeligvis ikke fått på langt nær nok av høyreiste biler med (stort sett) firehjulstrekk.

BMW har hatt knallsuksess med sine SUV-er, og det ønsker de å bygge videre på.

Proporsjonene og linjene ligner mye på storebror X6 - men i nedskalert versjon. Det er likevel klart at X4 kommer til å skille seg ut blant konkurrentene!
Proporsjonene og linjene ligner mye på storebror X6 - men i nedskalert versjon. Det er likevel klart at X4 kommer til å skille seg ut blant konkurrentene!

LES OGSÅ: Er dette den mest harry SUV-en?

Sporty X3

X4 er i praksis en mer sporty utgave av X3, med lavere taklinje og høyere coupe-faktor. Med andre ord en oppskrift som ligner veldig mye på store-storebror X6.

Med det håper BMW å bygge videre på X3-suksessen – og tiltrekke seg enda flere kunder.

LES TESTEN: Denne er best – men kjøp en annen

Kunne solgt mer

Andre generasjon X3 har blitt en enda større salgssuksess enn det BMW hadde våget å håpe på. I fjor økte den salget med 27 prosent, opp til 149.000 eksemplarer.

Med det gikk den forbi X1 i salg – og BMW hevder selv at de kunne solgt 35.000 flere eksemplarer hvis produksjonskapasiteten hadde klart å henge med etterspørselen.

BMW-designet er i endring, karakteristiske baklykter på nye X4.
BMW-designet er i endring, karakteristiske baklykter på nye X4.

LES OGSÅ: Tre ting du ikke visste om BMW X5


Ikke så ruvende

X4 blir naturlig nok ikke riktig så ruvende som X6, selv om lengde på 4,65 meter betyr at den er større enn de fleste kompakt-SUVene på markedet.

I utgangspunktet skal den være en fireseter, altså ha to separate bakseter. Men det skal også være mulig å bestille X4 med tradisjonelt baksete. Bagasjerommet skal være på rundt 500 liter. Rommelig, men likevel en del mindre enn på X3.

LES OGSÅ: Hva med en brukt-SUV til en million?

Vises i Shanghai

BMW skal vise den aller første gang på bilutstillingen i Shanghai som åpner dørene senere denne måneden.

Foreløpig er dette en konsept-modell, og det går rykter om at den produksjonsklare X4-en kommer til å ha noen små endringer i forhold til dette. Men store ting skal det ikke være snakk om.

BMW understreker at den foreløpig er en konseptbil, men det blir neppe store endringer fram til X4 skal i produksjon.
BMW understreker at den foreløpig er en konseptbil, men det blir neppe store endringer fram til X4 skal i produksjon.


Slik jobber Norges råeste bruktbilselger - se mer her: