Over trekvart millioner eksemplarer ble solgt i fjor   dermed er Wuling Sunshine en stor suksess på det kinesiske markedet. Med det er den også en av verdens mest solgte biler.
Over trekvart millioner eksemplarer ble solgt i fjor dermed er Wuling Sunshine en stor suksess på det kinesiske markedet. Med det er den også en av verdens mest solgte biler.

Wuling Sunshine: Dette er en av verdens mest solgte biler

Kanskje er det smart å merke seg navnet – først som sist?

Det kinesiske nybilmarkedet har vokst i rekordfart de siste årene og hver måned kommer det over en million nye personbiler ut på veiene,

Litt avhengig av hvordan man regner, finnes det i dag minst 100 bilprodusenter i Kina. Og med et så stort hjemmemarkedet, er det ikke rart at noen av de lokale produsentene også begynner å bli store i verdenssammenheng.

Del med Facebook-vennene dine

Made in China

På toppen av lista over de mest solgte Kina-bilene rager denne: Wuling Zhiguang, bedre kjent som Wuling Sunshine.

I fjor ble det solgt imponerende 768.870 eksemplarer av Sunshine, ifølge lokal statistikk.

LES OGSÅ: Gamle Volvoer skal leve videre i Kina

Plass til åtte

Wuling er et samarbeidsprosjekt mellom amerikanske General Motors og kinesiske SAIC Motor. Til sammen produserte de 1,5 millioner biler i fjor – halvparten av dem var altså bilen på bildet over.

Dette er en kompakt, men imponerende rommelig familiebil. Den måler bare 3,8 meter, men har plass til inntil åtte seter.

LES OGSÅ: Derfor skal denne bare selges i Kina

Under 30.000 kroner

I Kina starter prisene på like under 30.000 kroner. Det gjør bilen oppnåelig for store kjøpegrupper. Luksus og komfort får de ikke veldig mye av og det går nok heller ikke spesielt kjapt unna.

Under panseret finner vi nemlig beskjeden motorisering, fra 36 til 52 hestekrefter. Bilen er bakhjulsdrevet.

Kommer til Europa

De kinesiske bilprodusentene har så langt vært forsiktige med å satse i Europa. Noen spede forsøk har vi sett – uten at det har vært noen suksess.

Men akkurat nå skjer det en rivende utvikling på dette området. Kineserne har fokus på både sikkerhet, kvalitet og design – og i løpet av de neste fem årene kan vi regne med å få se en rekke kinesiske merker også i vår kant av verden. Kanskje også Wuling Sunshine?

LES OGSÅ: Kinesisk kriseresultat i krasjtest