VW_Transporter_Rockton
VW_Transporter_Rockton

VW Transporter Rockton: Tøffing-varebilen kommer til Norge

Mye last på dårlige veier? Dette er VW Transporter Rockton.

VW Transporter er arbeidsplassen til veldig mange nordmenn - og har gjennom flere generasjoner etablert seg som en real sliter.

Transporter-familien teller allerede mange medlemmer og her er en til: Transporter Rockton som er utviklet for varetransport der veistandarden kanskje ikke er den aller beste (har de kanskje tenkt på Norge, her?).

Importøren har snudd

Da vi skrev om den første gang sent i 2010, var det imidlertid ingen planer om å ta den til Norge. Nå er dette endret. På et pressemøte like før jul, bekreftet importøren Harald A. Møller AS at Rockton skal komme til Norge i 2012.

Del med Facebook-vennene dine

I forhold til standard Transporter har Rockton tre centimeter høyere bakkeklaring. Fjæringen er forsterket for å takle større lass (og dårlige veier) og bilen er utrustet med firehjulstrekk fra Haldex, med diffsperre på bakakselen.

LES OGSÅ: Denne Transporteren er et liten racerbil

Røffere interiør

I standardutgave er det ikke så lett å se forskjell fra "vanlig" Transporter, men koster du på deg en av de to utstyrsversjonene Expedition eller Protective, blir det litt tøffere.

Expediton betyr 16-tommers felger og forsterket girkasse. Dessuten er interiøret røffere – og skal tåle tøff bruk uten at du skal være redd for slitasjen.

Kommer hippiebussen tilbake? Les mer her:

Kraftig beskyttelse

under_transporter_rockton
under_transporter_rockton

Protective har i tillegg beskyttelsesplater for alt fra motor, til drivstofftank, bakaksel og eksosanlegg. Her skal du altså kunne legge ut på skikkelig primitivt underlag uten å være altfor redd for bilen.

Under panseret kan du velge mellom to motoralternativer: Henholdsvis 140 og 180 hestekrefter, fra VWs velkjente 2-liters diesel.

VW_Transporter_Rockton_gul
VW_Transporter_Rockton_gul

LES TESTEN: Når familiebilen blir altfor liten