VW Taigun: Dette kan bli den minste SUV-en på markedet
Liten tøffing med god plass. Perfekt for Norge?

Trenden har vært tydelig i lengre tid: SUV-ene skal bli så kompakte som mulig. De store, tyngre modellene som kom først er plutselig blitt dinosaurer som ikke passer inn i miljøprofilen som gjelder nå.
VW har sin kandidat i kompakt-SUV-klassen i Tiguan. Men nå viser de også en enda mindre konseptbil – med navnet Taigun. Den er kortere enn en VW Polo – 3,86 meter – og veier bare 985 kilo.

LES OGSÅ: Ny tøffing i SUV-klassen
Up-motor med litt ekstra
I tråd med trenden finner vi også en svært så gjerrig motor under panseret. Riktignok ingen hybrid eller elmotor – men en god gammeldags bensinmotor. Ok, gammeldags er å ta hardt i. Den tresylindrede, 1-liters TSI-en er den samme som står i den lille bybilen VW Up.
I konseptbilen har den imidlertid fått direkte innsprøyting og turbohjelp – og yter dermed 110 hk. Det er nok til å gi den vesle tøffingen en 0–100 km/t-tid på 9,2 sekunder.
LES OGSÅ: Audi Q2: Dette er aldri gjort før

Ikke 4x4
Viktigere enn sprinten til 100 km/t er nok forbruket. Og takket være den lave vekten og en effektiv motor skal du kunne kjøre denne bilen på 0,47 l/mil ved blandet kjøring. CO2-utslippet er 110 g/km.
Men vi understreker at det er snakk om forhjulstrekk – så langt er 4x4-systemet 4Motion ikke aktuelt. Det vil i tilfelle påvirke både vekt og forbruk.
Det er høyere bakkeklaring som skal bidra til bedre off road-egenskaper.

Norges-bil
Hvis modellen realiseres blir dette en svært aktuell bil sett med norske øyne.
Ikke bare fordi den passer inn i et segment som er stadig økende, men også fordi den med lav vekt og VWs gjerrige bensinmotor passer perfekt inn i dagens avgiftssystem.
Små-macho
Designet på den nye konseptbilen minner mye om begge storebrødrene Tiguan og Touareg – men med tydeligere hjulbuer og et boksete utseende. Den ser rett og slett maskulin og muskuløs ut.
Litt mindre spennende blir det når du kommer inn. Interiøret er spartansk og rent, selv om det spesielle fargevalget i konseptbilen gir litt ekstra piff.
Bagasjerommet tar 280 liter (987 med baksetene nede) – også det på nivå med dagens Polo. Bakluka er for øvrig delt i to, slik at øverste del kan åpnes separat.
LES OGSÅ: Ford EcoSport: Ny billig-SUV på vei

Klar til produksjon
Det er mye som tyder på at denne konseptmodellen etter hvert blir å finne i rekken av produksjonsmodeller - både fordi VW har skissert kompakt-SUV-planer en stund, og fordi selve konseptmodellen nærmest er ferdig utviklet og klar til produksjon.

Se flere bilder av Taigun her: