Sjelden cabriolet på norske veier   og ellers i verden også, for den saks skyld. Sissel i Mo i Rana vil selge for at entusiastbilen skal bli tatt godt vare på for fremtiden. (Foto: Finn.no)
Sjelden cabriolet på norske veier og ellers i verden også, for den saks skyld. Sissel i Mo i Rana vil selge for at entusiastbilen skal bli tatt godt vare på for fremtiden. (Foto: Finn.no)

VW Polo Open Air Treser: Sannsynligvis Norges eneste

Sissel selger supersjelden cabriolet - og den er billig.

Tysk bilhistorie er full av små foredlingsfirmaer som har tatt for seg standardmessige biler og gjenskapt dem som noe helt annet. Mange av disse firmaene har vært startet og drevet av ingeniører som har hoppet av fra de store bilprodusentene – og mange har gjort det bra.

Oftest handler det om å ta en eksklusiv bil og gjøre den enda mer eksklusiv. Men ikke alltid, som disse bildene viser.

Walter Tresers verk

Stusser du når du ser dem, er det ikke så rart. Den røde Poloen er nemlig ombygget av den ikke ukjente, tidligere Audi-ingeniøren Walter Treser i hans tuningfirma, og er en av en serie på trolig bare 290 slike som ble til i årene 1991 til 1994.

Takkonstruksjonen består av et avtagbart targapanel og en nedsenkbar bakre del. Og som løk på laksen er det også et ekstra softcover til å feste utenpå alt sammen, eller kanskje som nødhjelp hvis targataket ligger igjen hjemme. (Foto: Finn.no)
Takkonstruksjonen består av et avtagbart targapanel og en nedsenkbar bakre del. Og som løk på laksen er det også et ekstra softcover til å feste utenpå alt sammen, eller kanskje som nødhjelp hvis targataket ligger igjen hjemme. (Foto: Finn.no)

Med et slikt produksjonsantall er det heller ikke veldig overraskende å høre at det høyst sannsynlig er landets eneste Treser-cabriolet. Det mener i hvertfall Sissel Åvitsland, som er dagens eier av den lille røde.

Les også: Fullt mulig å realisere drømmen om en Ur-Quattro

Og du kan bli den neste. Fattige 30.000 kroner er alt som skal til for å sikre deg en ganske så unik godværsbil, som dessuten ser ut til å være godt bygget.

Se annonsen her:

Visste ikke hvor sjelden den var

– Jeg kjøpte bilen i Moss for fire-fem år siden. Da var den nettopp importert fra Tyskland, og jeg er dermed første eier på den i Norge, sier Sissel, som tok turen til Østfold for å handle bil, helt fra Mo i Rana.

Bilen sto nok aldri i fare for å vinne noen designpris for utseendet fra denne vinkelen. Men den avanserte takkonstruksjonen medførte behov for noen kompromisser. (Foto: Finn.no)
Bilen sto nok aldri i fare for å vinne noen designpris for utseendet fra denne vinkelen. Men den avanserte takkonstruksjonen medførte behov for noen kompromisser. (Foto: Finn.no)

Handelen bar nok preg av å være litt tilfeldig – i hvertfall forteller hun at hun først etterpå ble klar over hva det egentlig var hun hadde kjøpt. Det ligger nemlig en hel del informasjon om disse bilene ute på nettet, og i Tyskland er det litt oppmerksomhet rundt dem i forbindelse med klubbmiljøer og treff for Volkswagen-produkter.

Del med Facebook-vennene dine!

For Treser var et hedersnavn i sin tid. Selv om vi ikke helt har klart å finne ut når aktiviteten med tuning av VW- og Audi-produkter i det egne firmaet opphørte, tipper vi at det ikke var så lenge etter at denne bilen ble bygget.

Avansert takløsning

Treser selv skal ha blitt engasjert av Opel rundt den samme tiden, og gis blant annet en del av æren for utviklingen av Calibra med firehjulstrekk for den tyske DTM-serien.

Les også: Open Air-navnet lever videre - på en egenprodusert VW

Siden 2003 har han ikke vært aktiv med deleproduksjon eller tuning, men nyter til gjengjeld stor respekt som ”overhode” i den tyske Treser-klubben.

Velger man å bare ta bort targapanelet blir bilen seende slik ut. Det finnes et slags baksete i bilen, men trolig har ikke evolusjonen klart å utvikle mennesker som passer i det foreløpig. (Foto: Finn.no)
Velger man å bare ta bort targapanelet blir bilen seende slik ut. Det finnes et slags baksete i bilen, men trolig har ikke evolusjonen klart å utvikle mennesker som passer i det foreløpig. (Foto: Finn.no)

Men altså – da han rev seg løs fra Audi og startet for seg selv på tidlig 1980-tall gikk det mye i eksklusive biler. Blant annet laget han noen minneverdige utgaver av Audi Quattro og 200 Turbo.

Da er det kanskje ikke så rart at også ”Polo Open Air” ble en forholdsvis avansert liten tass – for på denne bilen har man ikke bare sveiset inn et par forsterkninger i kanalene, hakket bort taket og sydd en litt omtrentlig kalesje.

Bare 100 har overlevd?

Taket er nemlig fortsatt i stål, konstruksjonen er delt i to, og seksjonen rett over forsetene kan tas bort separat slik at bilen blir en targa med B-stolper og bakrute intakt. På de riktig pene dagene kan man så i tillegg felle ned hele den bakerste delen, slik at bilen blir en helt åpen cabriolet.

Bilene ble solgt gjennom VWs eget apparat og med full garanti. Treser bygget selv 10 av de 290 bilene, mens de øvrige 280 ble bygget på hans bestilling hos en underleverandør i Østerrike.
Bilene ble solgt gjennom VWs eget apparat og med full garanti. Treser bygget selv 10 av de 290 bilene, mens de øvrige 280 ble bygget på hans bestilling hos en underleverandør i Østerrike.

– En artig bil som gir mye positiv oppmerksomhet, bekrefter Sissel.

Les også: Mona satset på et skikkelig anti-snobbete cabriolet-ikon

Om hun visste lite om bilen da hun kjøpte den, har hun satt seg desto mer inn i saken i ettertid. Siden den er oppført som 1995-modell er den nødvendigvis en av de siste produserte fra 1994, og den har den største av tre mulige motoralternativer – en 1,3-liter på 75 hester.

– I Treser-klubben mener man at det kun er rundt 100 slike biler igjen i verden, og dermed mener jeg det er viktig at den blir tatt godt vare på for ettertiden, sier hun.

Vil selge til entusiast

Selv føler hun at det skorter litt på evnen til å gi bilen den nødvendige omsorgen, dermed la hun den ut for salg i fjor, uten noen stor suksess. Nå forsøker hun igjen.

Og slik ser den altså ut, i fullstendig avkledd form. Bilen gir masser av positiv oppmerksomhet, forsikrer dagens eier. (Foto: Finn.no)
Og slik ser den altså ut, i fullstendig avkledd form. Bilen gir masser av positiv oppmerksomhet, forsikrer dagens eier. (Foto: Finn.no)

– Det er nok ikke mange som har hørt om denne bilen, og det er nok også lett å bli skremt av tanken på for eksempel å skaffe deler til en så sjelden bil. Men det pleier å gå bra, jeg har for eksempel byttet ut gummilistene som tetter taket, og jeg fikk tak i korrekt gummi etter en stund, forteller hun.

Del med Facebook-vennene dine!

Nå håper hun å få VW-fansen på banen. For hun vil helst selge til en som virkelig vil ta godt vare på bilen. Det fortjener den, synes hun.

Les også: C3 Hybrid Air - her er endelig bilen som går på luft