VW Golf: 2000 har kjøpt den – hver dag i 39 år
Golf har rundet historisk milepæl.

Da den tok over fra den legendariske Bobla, var det neppe mange som trodde at Volkswagen Golf skulle klare å bli en enda større suksess.
I starten lugget det også litt – før VW fikk fart på maskineriet og etter hvert sikret Golf en nesten unik posisjon. Det sier jo blant annet sitt at den har gitt navnet til sin bilklasse, nemlig Golf-klassen.
Jubileumsmodell
Nylig rullet eksemplar nummer 30 millioner av Golf av samlebåndet i ved fabrikken i Wolfsburg.
Jubileumsmodellen var en Golf TDI BlueMotion. Modellen som nylig ble introdusert har et forbruk på 0,32 liter per mil og er med det den mest drivstoffgjerrige Golf som noen gang er produsert, forteller VW i en pressemelding.
Les testen: Den snilleste gutten i klassen
Årets Bil
30 millioner betyr også at Golf har satt produksjonsrekord for en bilmodell i Europa. Det hele startet i 1974, siden har 2000 mennesker kjøpt en Golf hver dag – i 39 år.
Golf er nå på sin syvende generasjon, og ble kåret til Årets Bil i 2013. Den prisen ble overrakt sist uke. Volkswagens styreleder Martin Winterkorn pekte i sin takketale på hvordan Golf har speilet personbil-utviklingen opp gjennom årene.
– Optimal sikkerhet, komfort og kjøreopplevelse er ikke lenger et spørsmål om penger, takket være Golf. Vår bestselger lever opp til Volkswagen navnet, sier Winterkorn.
Firehjulstrekker med lavt forbruk? Sjekk denne!
Bestselger i Norge
I Norge er det solgt nærmere 200.000 Golf siden den første generasjonen ble introdusert i 1974.
Golf har i flere år toppet bestselgerlisten i Norge, blant annet de siste fem årene. Også så langt i år er den suverent Norges mest solgte bil.
LES OGSÅ: Her er Norges billigste bil
Dette er Golf-generasjonene:
Golf I (1974 til 1983): Steget fra Bobla til Golf var en revolusjon. Et helt nytt bilkonsept ble lansert med overgang fra luftkjølt hekkmotor til vannkjølt motor og forhjulsdrift. Designet gikk fra runde former til rette linjer basert på designlegenden Giorgio Giugiaros formspråk.

Golf II (1983 til 1991): Dette var Golf-generasjonen der Volkswagen introduserte teknologier som katalysator (1984) ABS-bremser (1986) og firehjulsdrift (1986). Den nye modellen bygde på det visuelle uttrykket som ble etablert med første generasjon.

Golf III (1991-1997): 1992-modellen var den første som ble levert med kollisjonsputer foran. Et annet fremskritt var konstruksjonen av karosseriet som bedret kollisjonssikkerheten. Den første TDI-motoren ble introdusert i 1993.

Golf IV (1997-2003): Designet på denne modellen banet vei for senere design fra Volkswagen. Denne Golfen fikk mye skryt for designet, både eksteriørt og interiørt. Den representerte også nye innovative teknologier, som ESC – elektronisk stabilitetsprogram i 1998 og dobbeltclutch-girkassen i 2002.

Golf V (2003-2008): Denne generasjonen Golf utkonkurrerte mange konkurrenter i mellomklassen. Stabiliteten i det lasersveisede karosseriet ga blant annet en vridningsstivhet som ble forbedret med 35 prosent. Den første Golf BlueMotion ble lansert i 2007 og hadde et forbruk på 0,45 liter per mil.

Golf VI (2008-2012): Karosseriet var igjen sveiset med laser, noe som bidro til toppscore og fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest. TSI bensinmotorer ble introdusert, endringen til common rail på dieselmotorene ga mer dynamiske ytelser og bedre drivstofføkonomi. Golf BlueMotion noterte et forbruk på 0,38 liter per mil.

Golf VII (fra 2012): Vekten ble redusert med opptil 100 kilo, og stoppet en trend med stadig tyngre biler. Forbruket ble redusert med så mye som over 23 prosent sammenlignet med forrige modell, avhengig av motorvalg. Golf TDI BlueMotion har et forbruk på 0,32 liter per mil.
En en hel armada av nye assistansesystemer gjorde sin debut. Eksempler på det er PreCrash passasjerbeskyttelse og multikollisjonsbrems, teknologier som tidligere ville blitt forbeholdt storbilklassen.
Sekser på terningen: Les testen vår av nye Golf her

Folkesportsbilen har blitt ny – les test av Golf GTI her: