VW e-Golf: Årets nye bestselger - nå har vi testet den

Og for en gangs skyld var vi nordmenn blant de aller første.

Stort mer folkelig enn dette kan ikke en elbil bli.
Stort mer folkelig enn dette kan ikke en elbil bli.

Volkswagen Golf har vært den suverene bestselgere på det norske bilmarkedet de siste årene. Derfor var det vel også grunn til å vente bra respons da importøren for et par uker siden åpnet for bestillinger på den elektriske utgaven.

e-Golf heter det når Golf nå kommer som elbil. Og det skulle snart vise seg at responsen ikke bare er bra - den er utrolig bra.

1500 bestillinger ble fasiten etter den første salgsuken. Det er fortsatt et par måneder til lansering, men VW er nå i full gang med de første pressekjøringene hjemme i Tyskland.



En av dem som har vært med på det er Brooms Benny Christensen. Han er akkurat kommet hjem fra sitt første møte med e-Golf i Berlin. Nå ringer vi mannen for å få høre hvordan det var.

Ring ring!

Tradisjonelle verdier

- Hei Knut! Lurer du på om de snart 2000 som venter på e-Golf har grunn til å glede seg - eller om de bør grue seg?

- He, he. Det er vel ikke noe dumt utgangspunkt. Hva er svaret?

- Jeg tror ikke noen av dem kommer til å bli overrasket, eller dermed skuffet. Dette er 100 prosent Golf, rent bortsett fra at den går på strøm, i stedet for bensin eller diesel. Man kan kanskje mene at VW har vært konservative og i overkant forsiktige her, men de har naturligvis gjort valgene helt bevisst. Alle de tradisjonelle Golf-verdiene er på plass. Samtidig kan tante Ragnhild på Gjøvik trygt kjøpe den, uten å bli svett i håndflatene hver gang hun skal ta seg en kjøretur!

Derfor støvsugde vi Frankrike etter bruktbiler

Kjører et annet løp

- Hva mener du med det?

- Jo, der andre merker legger vekt å gi elbilene sine mest mulig egen karakter og virkelig ønsker at de skal utstråle annerledeshet, kjører VW et helt annet løp her. Drivlinjen er noe annet ja. Men ellers skal man kjenne igjen alt fra en vanlig Golf, forteller Benny.

- Naturligvis er det noen detaljer som skiller seg ut. Displayet viser hva bilen driver med, med ståa på batteriene, rekkevidde osv. Det er også endel andre detaljer i interiøret som skal skille den fra de øvrige Golfene. Men det er småtterier. Dette er virkelig en folkelig bil og aller mest i positiv forstand.

BMW i3: Dømt til å bli en suksess

Norge er annerledeslandet når det gjelder elbil. Dette konseptet var veldig nytt for mange av de andre nasjonene noe pressekonferansen bar preg av.
Norge er annerledeslandet når det gjelder elbil. Dette konseptet var veldig nytt for mange av de andre nasjonene noe pressekonferansen bar preg av.

Maks 190 km

- Kjøremessig er det også veldig likt. "Girspaken" ser ut som en helt vanlig automatgirkassehendel. Det er bare å sette den i "D" og kjøre avgårde. Ute i bytrafikken er det stille og komfortabelt. Bilen er kjapp fra 0-60 km/t, det går unna på 4,8 sekunder. I praksis gjør det Golfen kvikk og lett håndterlig i bytrafikk, der VW naturlig nok regner med at svært mange skal bruke bilen. Samtidig gjør akselavstand og økt vekt at den ligger solid plantet på veien, motorveiegenskapene er nok helt ypperlige, så lenge strømmen varer.

- VW oppgir selv maksimal rekkevidde til 190 kilometer. De er forresten gledelig edruelige på dette med at dette er "maks". De legger ikke skjul på at dette vil variere, ikke minst vinterstid, der rekkevidden fort vil bli halvvert, forteller Benny.

Elektrisk Focus - men hva har Ford tenkt på her?!?

Godt utstyrt

- Og dette er elbil helt fra bunnen av?

- Ja, VW planla elbil da de konstruerte plattformen nye Golf er bygget på. De har bare brukt noen andre byggeklosser her - og vips blir det elbil. Elmotoren yter 115 hestekrefter, denne har både større motor og mer batterikapasitet enn lillebror e-up!

- Gulvet i bagasjerommet har blitt noen centimeter høyere på grunn av det som må ha plass under der. Det gjør at Golf har litt mindre bagasjerom enn hovedkonkurrent Nissan Leaf, til gjengjeld er plassen i baksetet noe bedre.

- Det er også verdt å ta med at e-Golfen er svært godt utstyrt. Dette er første Golf med full LED-pakke som standard. Den har også den store navi-skjermenn med mange funksjoner, den koster 17.000 kroner ekstra på vanlig Golf. Også adaptiv cruise control er med blant standardutstyret.

Kostbar bil

- Så det trenger ikke bli mye dyrere enn rundt 250.000 kroner, dette?

- Nei, det trenger ikke det - selv om mange kunder nok kommer til å dra på litt ekstra. Grunnen til at den er så godt utstyrt i utgangspunktet, er at dette i de fleste andre markeder blir en svært kostbar bil, sammenlignet med konkurrenter på samme størrelse. Ifølge VW selv vil den de fleste steder koste det sammen som de største Passatene. Da er det nok viktig å gi folk litt ekstra med "på kjøpet".

- Men legger du 300.000 kroner på disken, får du med omtrent alt som finnes av fint ekstrautstyr. Da begynner det også å bli kostbart for en bil som tross alt har ganske begrensete bruksegenskaper, men i denne klassen er mange tydeligvis villig til å betale.

I andre enden: Så billig kan du få elbil

Norge i første pulje

- Men du, det ser både varmt og fint ut på bildene her, var det sommer i Berlin?

- Gjett om det var! Jeg dro hjemmefra i minusgrader og stilte i dunjakke i Berlin. Det viste seg å være en ganske stor skivebom. Folk syklet rundt i shorts og det var skikkelige sommertemperaturer. Jeg bør nok begynne å sjekke værmeldingen framover før jeg reiser på lansering.

- Må forresten få med at vi norske journalistene var i første gruppe som fikk teste bilen. Det er - for å si det mildt - ganske uvanlig. På arrangementer som dette starter produsentene nesten alltid med de viktigste markedene. De blir invitert til de første dagene, så kommer vi nordmenn som regel inn godt uti løypa. Vanligvis er vi en miniputt på bilsalg, men altså ikke på elbil. Der blir Norge lagt merke til - og altså invitert som de aller første. Moro å oppleve det også en gang, avslutter Benny.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test av e-Golf snart.

Hvor bra er lillebror? Les testen her:


Bort med bensinpåfylling og inn med strømkontakt.
Bort med bensinpåfylling og inn med strømkontakt.

Tøff konkurrent er fortsatt Norges mest solgte bil