VW CrossBlue Concept: De planlegger rimelig SUV
CrossBlue Concept kan bli virkelighet – og det kjapt.

Den debuterte på bilutstillingen i Detroit i januar og ble en av de mest omtalte bilene der: Volkswagens nye SUV-konsept kalt CrossBlue Concept.
Dette er en stor, sjuseters SUV, bygget på samme plattform som nye VW Golf. Med det viser VW hvor fleksibel denne plattformen kan være.
Betydelig større
CrossBlue er nesten nøyaktig fem meter lang, det gir god plass til seks eller syv passasjerer – og også litt bagasjeplass igjen selv om alle setene er i bruk.
Likevel understreket VW at den i modellprogrammet eventuelt skal inn mellom Tiguan og Touareg. Når den likevel er betydelig større enn Touareg, betyr det i praksis at man ønsker å markedsføre Touareg som en mer eksklusiv bil – mens CrossBlue skal ha mer fokus på plass og praktiske egenskaper. Og gunstig prislapp.
Lyst på brukt Touareg? Les mer her:
Presse kostnadene
Nå er det kjent av VW jobber på spreng mot en avgjørelse om å sette den i produksjon. Det avgjørende vil være om de klarer å få presset produksjonskostnadene tilstrekkelig ned. Foreløpig skal de ikke være helt i mål – men flere styremedlemmer i VW-konsernet bekrefter at det nærmer seg.
I utgangspunktet skal bilen skreddersys for det amerikanske markedet, planen er også å produsere den der.

Doble salget
VW har nå stor suksess med sin USA-produserte Passat og har store ambisjoner om å øke salget på dette viktige markedet.
Målet er å doble til rundt 800.000 biler i 2018. Når vi vet at amerikanerne fortsatt elsker store SUV-er, er det naturlig at VW også satser i dette segmentet.
LES OGSÅ: Tøft konsept – men sjefene stoppet det
Ingen sinke ...
CrossBlue vises i utgangspunktet som en hybridbil. Den er utstyrt med en TDI-diesel og to elektromotorer som arbeider sammen med en dobbeltclutch automatgirkasse, DSG
Dieselmotoren yter 190 hestekrefter, mens den framre elektromotoren yter 54 hk og den bakre hele 115 hk. Dieselmotoren alene har dreiemoment på 400 Newton meter.
Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, yter bilen 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 Newtonmeter. Akselerasjonen fra 0–100 går unna på 7,5 sekunder.
LES OGSÅ: Dette er den snilleste gutten i hybridklassen
Fleksibelt interiør
De bakerste setene er plassert litt høyere for å gi god sikt. Likevel skal takhøyden være tilstrekkelig for voksne passasjerer.
Benplassen er sjenerøs også i tredje rad, slik at voksne kan lene seteryggen bakover uten at det blir trangt for dem bak. Skyvedører letter atkomsten. Med alle setene i bruk er det plass til 335 liter bagasje.
Ved å slå ned de bakerste setene øker lasterommet til 812 liter og det får en lengde på 1,37 meter.
Sju seter? Dette kan være en smart investering

LES OGSÅ: Passaten koster 120.000 kroner – ny!