Nei, slik så det nok ikke ut inne i denne bilen da den forlot fabrikken. Her snakker vi full VIP behandling. (Foto: Faksimile fra www.finn.no)
Nei, slik så det nok ikke ut inne i denne bilen da den forlot fabrikken. Her snakker vi full VIP behandling. (Foto: Faksimile fra www.finn.no)

VW Caravelle: Når familien vil ha VIP-behandling

Og det trenger ikke å koste like mye som det ser ut som ...

Når du trenger god plass og ikke minst sitteplasser nok til minst syv personer, er VW Caravelle et populært alternativ.

Men det er jo lov å tenke litt med hjertet når en kjøper en slik bil også. Det finnes biler som skiller seg ut fra resten av "minibuss-flokken".

En av de med mest fokus på luksus er en 2004-modell som er kraftig ombygd. Prisen på luksusbussen er overkommelige 369.000 kroner.

Her finner du masse tester og guider på nye og brukte VW-modeller

Kremfarge skinn og stemningsbelysning

Utgangspunktet er altså en Caravelle 2,5 TDI med 132 hestekrefter - i lang versjon. Men her er det ikke spart på noe, med det for øyet å skape luksus i særklasse.

Det skjønner du straks du ser interiøret. Her åpenbarer det seg rene overfloden av kremfarget skinn, TV-skjermer, stemningsbelysning og forskjellige duppeditter.

Her kan du virkelig frakte familien rundt på første klasse!

Her er en luksusbil i en annen klasse - med V12-motor under panseret!

32-tommers TV som skillevegg

Og det "fine" er at når du som ansvarlig forelder ønsker litt fred fra bråkbøttene i baksetet, så hever du bare skilleveggen mellom forsetene og baksetene - som forøvrig også gjør nytten som TV-skjerm. Og dermed kan dere sitte i fred og fordragelighet, lykkelig uvitende om all ugangen som foregår på andre siden av veggen.

Men det kan kanskje være en idé å sjekke at barskapet ikke er fylt opp før du gjør det ...

LES OGSÅ: VW Phaeton: Luksus-floppen får en ny sjanse

Blir til dobbeltseng

Den 32" TV-skjermen er det naturlige samlingspunktet - og er satt opp slik at tre personer som er plassert på "bakerste benk" har perfekt tilskuerplass. TV-en kan også kobles opp mot PC eller diverse spillmoduler.

Klikk her for å se hele annonsen

Men hvis underholdningen på skjermen likevel skulle bli for søvndyssende, er det bare å gjøre om treseteren til en dobbeltseng, og ta seg en lur i stedet.

Er ikke alle biler som gir lignende muligheter.

LES OGSÅ: Tøff utenpå? Vent til du ser den inni!

Pent foran også

Tro forøvrig ikke at du må sitte i det tradisjonelt ganske så grå og kjedelige førermiljøet du vanligvis møter i en Caravelle. Neida, vi snakker naturligvis kremfarget skinnseter med kontrastsøm her også, og både dashbord, tak og ratt har fått samme fargekombinasjoner.

Ryggekamera er naturligvis på plass i en slik doning - og det samme et ordentlig navigasjonsanlegg.

LES OGSÅ: VW Caravelle T3: 80-tallets kasseracer

Kromdetaljer

På utsiden er bilen relativt anonym. Men en legger jo merke til at den har litt "juggel" rundt baklyktene og krom på dørhåndtakene og listene rundt vinduene. I tillegg er det selvsagt film på rutene som hindrer innsyn til de som sitter i VIP-avdelingen.

Dette med krom er jo en smakssak - så her vil det nok være svært varierte synspunkter ...

Det er forøvrig et nytt eksosanlegg med doble utløp på hver side, og stigbrett for å gjøre inngangen litt med overkommelig.

Broom-Benny har testet nye Caravelle i "normal" utførelse

164.000 kilometer

Selger forteller at det nylig er skiftet en rekke deler på bilen, og at den er EU-godkjent. I prisen på 369.000 kroner ligger også omregisterering og årsavgift bakt inn.

Doningen skal ha gått 164.000 kilometer - og det opplyses at forrige service ble tatt på 160.000.

LES OGSÅ: Torbjørns Caravelle VR6 har gromlyd

Mye kan gå galt

Her er altså bilen for deg som nekter å føye deg inn i rekken av kjedelige kassebiler - eller som vil leve et dobbeltliv som luksus-taxi-eier på fritiden.

Vær obs på at det kan være greit å sjekke litt ekstra når det er gjort så store ombygginger på en bil - god historikk er viktig.

Det samme gjelder å sjekke at all elektronikk funker som det skal - her er det mye som kan gå galt. Og gjør det det, så blir det fort et mareritt å fikse på ...

Denne Caravellen gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder!