Nesten 700 000 biler ble vraket under kampanjen. (Foto: Scanpix, David Mcnew)
Nesten 700 000 biler ble vraket under kampanjen. (Foto: Scanpix, David Mcnew)

Vraker amerikansk, kjøper japansk

Utfallet ble ikke som forventet i amerikansk vrakpantkampanje.

Cash For Clunkers, som vrakpantkampanjen ble kalt, hadde flere gode formål. Det første var selvfølgelig å stimulere amerikansk bilindustri, og gjennom det sikre arbeidsplasser. Det andre var å sikre pengeflyten gjennom finanskrisen, slik vi kjenner til her hjemme. Og et tredje viktig mål var miljøgevinsten, med flere nye og drivstoffsgjerrige biler på veien.

Ikke som forventet

Cash For Clunkers fungerte på den måten at hvis du byttet din gamle bil mot en helt ny, kunne du få så mye som 35 000 kroner i rabatt. Og det funket det til en viss grad; problemet var bare at folk ikke kjøpte amerikansk bil igjen.

Toyota selger svært godt i USA (Foto: Scanpix, Mattew Cavanugh)
Toyota selger svært godt i USA (Foto: Scanpix, Mattew Cavanugh)

Opptellingen

Av de nesten 700 000 bilene som ble solgt, var bare 38 % av amerikansk opprinnelse. Toyota var den store vinneren, med Corolla og Camry på henholdsvis første- og tredjeplass. Honda Civic kapret andreplassen, og også Nissan og Hyundai solgte veldig bra under kampanjen.

Ford Focus (USA-versjonen) var den eneste av de amerikanske bilene som klarte og karre seg opp på topp 5-lista.

Les Brooms test av Ford Focus.

Redusert forbruk

Gjennomsnittsforbruket på de bilene som ble levert til vraking var på 1,5 l/mil, så noe sier oss at det var mange med V8-motor blant dem. På de nye bilene som ble solgt, er snittforbruket 0,94 l/mil. Det er fortsatt høyt sammenliknet med Europa, men tross alt en forbedring på hele 58 % i forhold til de som ble levert til vraking.

Lyst på brukt Chevrolet Tahoe? Klikk her.

Cash For Clunker = lever vrak og få kjemperabatt (Foto: Scanpix, Michael Dwyer)
Cash For Clunker = lever vrak og få kjemperabatt (Foto: Scanpix, Michael Dwyer)