Slik så en seks år gammel BMW M3 Competition ut da den ble solgt på vrakauksjon i USA. Turen gikk til Europa - der bilen etter hvert dukket opp som bruktbil i Norge for 800.000 kroner... Foto: Privat
Slik så en seks år gammel BMW M3 Competition ut da den ble solgt på vrakauksjon i USA. Turen gikk til Europa - der bilen etter hvert dukket opp som bruktbil i Norge for 800.000 kroner... Foto: Privat

Vrakbiler fra USA blir eksklusive bruktbiler i Norge

Mange «glemmer» å fortelle om tidligere skader...

Brukte premiumbiler med stor motor – ikke minst BMW – er populære på det norske bruktbilmarkedet, noe et lite besøk på Finn.no bekrefter. Her formelig vrimler det med noen år gamle BMW 3-serie i ekstra motorsterke og påkostede utgaver, som for eksempel M3, 335i og lignende.

Det du kanskje ikke visste, er at mange av disse bilene har en fortid som vrak i USA. Der er de blitt kjøpt billig på auksjon og eksportert til europeiske land – helst i Øst-Europa. Her blir bilene rettet opp og reparert, før de til slutt havner på det norske bruktbilmarkedet og selges med fet fortjeneste. Ofte uten at kjøperen får informasjon om bilens tvilsomme forhistorie...

Slik så vraket øverst ut da bilen ble lagt ut for salg som bruktbil i Norge. Foto: Skjermdump
Slik så vraket øverst ut da bilen ble lagt ut for salg som bruktbil i Norge. Foto: Skjermdump

Mange negative overraskelser

– Dessverre er det veldig mye dårlig som dukker opp. Ofte blir det ikke informert om tidligere skader, og bilen kan bli solgt i flere ledd før dette blir oppdaget, sier Jarl Ståle Solli, som selv sysler litt med import av brukte entusiastbiler fra USA.

Han ble litt nysgjerrig av USA-importerte bilers generelt dårlige rykte, og begynte å ettergå historikken til en del av de eksklusive BMW-ene som lå ute på Finn.

– Det ble mange negative overraskelser, ja. Her er det nok dessverre mange som er blitt lurt. Nå er det mange årsaker til at en skadet bil i USA blir kondemnert, eller får betegnelsen «salvage», og det er viktig å være oppmerksom på at terskelen for å vrake en bil i USA er mye lavere enn i Norge. Dette har sammenheng med de mye lavere ny- og bruktbilprisene der.

En salvage-bil kan også kan være OK – men det må synes på prisen at bilen tidligere har hatt større skader, og bilen må sjekkes nøye, sier Solli.

I salgslokalet kan bilen se flott ut, som denne BMW-en, som har en forhistorie med 'frame damage'. Foto: Skjermdump
I salgslokalet kan bilen se flott ut, som denne BMW-en, som har en forhistorie med "frame damage". Foto: Skjermdump

Går på sikkerheten løs

– Om ikke skadeomfang og reparasjon kan dokumenteres, er det best å holde seg unna, sier han, og legger til at det også har betydning hvor bilen er blitt reparert.

– I mange andre land - ikke minst i Øst-Europa – er det ikke like strenge krav til skadereparasjoner som i Norge. Det spares der det er mulig. Bærende konstruksjon og deformasjonssoner rettes i stedet for å byttes, og det forekommer at en utløst airbag bare rulles opp igjen og stripses på plass uten å erstatte den med en ny. Det sier seg selv at dette går på sikkerheten løs.

Jarl Ståle Solli fikk mange negative overraskelser da han begynte å gå en del dyrere brukte biler nærmere etter i sømmene. Foto: Privat
Jarl Ståle Solli fikk mange negative overraskelser da han begynte å gå en del dyrere brukte biler nærmere etter i sømmene. Foto: Privat

Vanskelig å oppdage

– Er det aktører i østeuropeiske land som kjøper vrak fra USA og reparerer disse selv før videresalg til for eksempel Norge?

– Det ser ut til at dette er en trend, ja. Timepriser og delepriser er for høye i USA, og disse bilene selges derfor til lav pris. Om norske importører får bilene direkte fra Øst-Europa, eller via Tyskland, vet jeg ikke. Jeg mener det også er rimelig å anta at en del andre europeiske skadebiler havner i Norge, men på grunn av et manglende Carfax-system i Europa er dette vanskelig å oppdage, sier han.

En ting må du gjøre når du kjøper bruktbil

Solgt på vrakauksjon

Noen eksempler fra Finn.no viser at det som regel ikke handler om småsummer for biler som tidligere kan ha hatt skader som har vært store nok til kondemnering. Dette innebærer i så fall skader som utgjør 75 – 90 prosent av bilens verdi.

- BMW 135i - 2009-modell, 177.700 km, 305 hk – ca 300.000 kroner, har hatt tre større skader, rammeskade to ganger.

- BMW 335D – 2011-modell, 151.000 km, 286 hk, - 240.000, tre ulykker og utløst airbag, i tillegg kondemnert pga flomskade.

- BMW M3 – 2009-modell, 103.400 km, 420 hk – ca. 500.000, ikke kondemnert, men «frame damage».

- BMW M3 – 2003-modell, 152.800 km, 343 hk. 395.000 kroner. Kondemnert på grunn av kraftig skade på førerside.

- BMW M3 Competition, 2016-modell, 110.078 km, 450 hk – ca. 800.000 kroner, stor skade front/side, siste bud på vrakauksjon var 17.200 dollar.

Med chassis/rammenummer er det enkelt å identifisere en bil - forutsatt at ikke dette nummeret er forfalsket, da... Foto: Skjermdump
Med chassis/rammenummer er det enkelt å identifisere en bil - forutsatt at ikke dette nummeret er forfalsket, da... Foto: Skjermdump

Carfax-rapport viktig

Til tross for tidligere omfattende skader handler det altså ikke om noen form for billigsalg for disse bilene. Men hvordan skal norske bilkjøpere kunne avsløre tidligere skadebiler – og unngå å ende opp med et mye større verditap når tidligere skader blir kjent?

– Når det gjelder biler fra USA, er dette ganske enkelt, fastslår Jarl Ståle Solli.

– I USA har man gode systemer for registrering av bilers historikk, inkludert skader og løpende service. Ved å google bilens ramme/chassisnummer, kan man ofte finne bilder fra vrakauksjon. Ved å kjøpe en Carfax-rapport får man viktig historikk om den aktuelle bilen. Her vil man lett se hvilke skader den har hatt, og om den har vært kondemnert og solgt som vrak på auksjon.

Nå koker det på bruktmarkedet

Viktig informasjon

– Det finnes flere alternative kilder som dette, men Carfax er den mest brukte. En slik rapport koster rundt 40 dollar, og om bilen er importert fra USA bør du kreve en slik rapport fra selger. Det kan spare deg for mye hodebry, fastslår Jarl Ståle Solli.

– For oss som importerer biler direkte fra USA er Carfax en svært viktig kilde til kunnskap om aktuelle biler. Tradisjonelle servicehefter slik vi kjenner dem, finnes nesten ikke i USA – og da blir Carfax-informasjonen enda viktigere, legger han til.

Også denne skadebilen dukket opp som bruktbil i Norge, uten at det var opplyst noe om tidligere omfattende skade i annonseteksten. Foto: Skjermdump
Også denne skadebilen dukket opp som bruktbil i Norge, uten at det var opplyst noe om tidligere omfattende skade i annonseteksten. Foto: Skjermdump

Skyr skade-biler

– Kan du utdype litt det du sier om at det er en økende trend at «råtne epler» fra USA havner i Norge – spesielt ikke-amerikanske merker?

– Amerikanske merker blir som oftest importert direkte fra USA. Da er det ikke så mye konkurranse fra Europa. Disse bilene er som oftest ikke skadebiler. Vi som importerer direkte fra USA er som oftest nøye på at carfax blir fremvist. Amerikanske oppkjøpere og seriøse bilforhandlere skyr biler som har vært skadet. Dette kan også gjelde mindre skader. "Clean carfax" er viktig der borte. Vi som importerer direkte fra USA er som oftest opptatt av å ta hjem biler som er bra – og vi blir nok også farget av måten ting blir gjort på der borte.

Slik så skadebilen over ut da den ble lagt ut for salg. Foto: Skjermdump
Slik så skadebilen over ut da den ble lagt ut for salg. Foto: Skjermdump

Mindre utbredt

Det er også slik at biler med "salvage title", som ikke har vært registrert i Europa først, kan være vanskelige å få godkjent i Norge, sier han.

– Det kan virke som om andelen BMW er relativt høy?

– Det er nok flere årsaker til dette. BMW er populære og lett omsettelige biler, spesielt M-modeller og 3-serie. Ikke minst er merket elsket i Øst-Europa, der også deletilgangen ser ut til å være veldig god. Vrakede USA-biler av andre merker havner også i Norge, men dette ser ikke ut til å være like utbredt, slutter han.

Hvert år går flere tusen kjøpere rett i fella

Video: Her snakker vi virkelig sjelden amcar