Volvo XC90: Nå får du monster-SUVen til under halv pris

V8-verstingen fra Volvo er en ulv i fåreklær.

Volvo XC90 med V8 motoren på 4,4 liter er det ikke så mange av. Her får en 320 hk   og et enormt skyv   i tillegg til god plass, syv seter og masse annet utstyr. Prisen på kraftpakken da den var ny i 2006 var 1,5 mill. kroner   FØR ekstrautstyr. Nå kan den bli din for godt under halvparten.
Volvo XC90 med V8 motoren på 4,4 liter er det ikke så mange av. Her får en 320 hk og et enormt skyv i tillegg til god plass, syv seter og masse annet utstyr. Prisen på kraftpakken da den var ny i 2006 var 1,5 mill. kroner FØR ekstrautstyr. Nå kan den bli din for godt under halvparten.

Volvo XC90 forbinder du kanskje ikke med noen familieracer. Nei, denne bilen handler mer om høy sikkerhet, god plass, komfort - og kjøreegenskapene til ei snekke i sterk bris.

Men svenskene kan da finne på noen sprell av og til de også – som de har vist til gagns med S60 Polestar.

Men alt med XC90 var de i gang med store motorer. Virkelig store. 4,4-liters V8 med 320 hk gjorde XC90 til en skikkelig drømmebil. På grunn av prisen ble det solgt svært få eksemplarer - men nå er det et eksemplar til salgs på finn.no.

Som ny måtte du ut med rundt 1,3 millioner kroner for å bli den stolte eieren av en slik SUV-rakett. Nå holder det med 465.000 – for en velutstyrt 2006-modell som er gått 115.000 km.

LES OGSÅ: Volvo XC90: Drømme-SUVen slaktes i kvalitetsundersøkelse

Store muskler

Den vanlige 2.5-literen på 220 hk er jo ikke så liten i utgangspunktet den heller – men i en så stor og tung bil gir den ikke all verdens ytelser likevel. 0–100 km/t tar riktignok respektable 9,9 sekunder med automatgir – og er i alle fall mye kjappere enn dieselvariantene. Men noen racer er den ikke.

Til og med 3-literen som står i T6-versjonen, og yter 272 hk, er ikke sterkere enn den må være. 0–100 km/t er fremdeles på 9-tallet.

Så da slo Volvo på stortromma for alvor. De hentet en 4,4-liters V8-er fra Yamaha som med 320 hk hadde overdimensjonerte muskler som Arnold Schwarzenegger i glansdagene på 80-tallet. Og da ble det endelig fart på sakene.

LES OGSÅ: Derfor er det smart å betale ekstra for disse setene

Mye utstyr

Denne bilen gjør 0–100 km/t på bare 7,3 sekunder – og det er brennkjapt i stor-SUV-verden. Forbruket må du bare glemme – men vi nevner at det er 1,35 ved blandet kjøring. Ved bykjøring kommer du fort opp i to liter på mila – og du skal være en mester i å kontrollere kreftene, utnytte nedoverbakkene og aldri en gang puste på bremsepedalen for å komme deg ned under literen ved langkjøring.

Kjøreegenskapene er ikke like hvasse som motoren, men komforten er i alle fall ingenting å bekymre seg for. Bilen vi har funnet har de mest påkostede setene Volvo hadde å by på i 2006 – og det sier ikke så lite.

LES OGSÅ: Test Volvo XC90: Selv svigermor ser at den begynner å bli gammel

I tillegg finner du som ventet mye utstyr i den annonserte bilen – blant annet navigasjon, BLIS (dødvinkel-kamera), takluke, original telefon, integrert barnesete og regnsensor.

Den har dessuten syv seter – og her kan du fint laste inn halve korpset til barna dine og et par tubaer – uten at drakraften blir nevneverdig redusert av den grunn. 440 nm dreiemoment ved 3.900 o/min sørger for nok moment.

00 Volvo  amm
00 Volvo amm

Klikk her for å se hele annonsen

Ikke problemfri

Hvis du ikke vil ofre rå ytelser for å få med deg hele familien og halve nabolaget, er dette absolutt en bil som passer. Det er ingen urovekkende høye kilometerstand heller.

Men det er klart, Volvo XC90 er jo ikke kjent for høy kvalitet. Men akkurat disse V8-modellene er såpass sjeldne at det finnes mindre dokumentasjon på problemene.

Slike motorer innebærer jo også større og dyrere bremser, høyere driftskostnader og dyrere servicer. Så hvis du skal kjøpe, kan du like gjerne sette av en god pott penger til slikt med en gang.

Sjekk vår bruktbilguide på Volvo XC90 her