Volvo XC90 er ikke lenger uoppnåelig for de fleste bilkjøperne. Men etter åtte år og en god del kilometer, er det naturligvis ting å se opp for.
Volvo XC90 er ikke lenger uoppnåelig for de fleste bilkjøperne. Men etter åtte år og en god del kilometer, er det naturligvis ting å se opp for.

Volvo XC90: Nå er drømme-SUV-en blitt billig

For litt i overkant av 200.000 kroner får du nå biler med grei kilometerstand.

Volvo XC90 er mange nordmenn- og kvinners drømmebil. Og det er ikke så rart. Den har nemlig det veldig mange ønsker seg i en bil. God plass og sju seter (på de fleste eksemplarene), påkostet interiør med svært gode seter, høy sittestilling - og ikke minst firehjulstrekk.

XC90 har også noen andre sider, mer om dem senere. Men den viktigste årsaken til at dette har forblitt en drømmebil for de fleste av oss, har vært prisen. Noen billig bil har den nemlig aldri vært. Men nå som de eldste eksemplarene snart er ti år gamle, begynner også prisene å bli svært hyggelige.

Del med Facebook-vennene dine

Krøpet nedover i pris

I høst har vi sett XC90 krype ned mot 200.000 kroner - og da er det ikke bare eksemplarer som har gått astronomisk langt og hatt en rekke eiere.

XC90-en som Christian fra Oslo har lagt ut på finn.no er et eksempel på det. 2003-modellen har ikke gått mer enn 166.000 kilometer og har fulgt alle servicer. Prisforlangende (ferdig prutet) er på 218.728 kroner. Da kommer riktignok en nødvendig reparasjon på ca 8000 kroner i tillegg.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Ikke diesel

Utstyrslista er bra, fargen er helt riktig for denne bilen (sølv) og selvfølgelig har den skinnseter. Men den har ikke dieselmotor og det er med på å trekke ned prisen for mange. I stedet er denne XC90-en utstyrt med en 2,5-liters bensinmotor på 209 hestekrefter.

Det betyr at du må regne med å legge igjen mer penger på bensinstasjonene enn de som har XC90 med dieselmotor. Til gjengjeld er den både sprekere og kjappere i reaksjonen - og har lavere støynivå.

Og du sparer altså penger i innkjøp. Det skal hardt gjøres å få XC90 med dieselmotor til under 250.000 kroner - hvis ikke kilometerstanden skal være langt høyere enn på dette eksemplaret.

LES OGSÅ: Bruktbildilemma - XC90 eller Opel med 4x4?

Risikosport?

Så er spørsmålet: Er ikke åtte år gammel Volvo XC90 virkelig som risikosport å regne? Brooms bilekspert Benny Christensen har både skrevet og ment mye om denne bilen opp gjennom årene. Hva mener han?

- Jeg må vel aller først få si at ja - dette kan utmerket vel være risikosport. Er du ute etter et problemløst og helt forutsigbart bilhold, bør du nok kjøpe noe helt annet enn billig XC90. Jeg vil ikke anbefale denne bilen hvis økonomien er hardt presset fra før. Her kan mye skje - og det kan også bli dyrt. Men det gjelder samtidig også veldig mange andre bilmodeller når de har blitt åtte år gamle, sier Benny.

Han er lei XC90-kritikken: Ikke mobb bilen min!

Fin og ryddig bil

- XC90 har endel gjengangerfeil og mitt inntrykk er at kvaliteten dessuten er veldig ujevn. Noen eiere bare kjører og kjører og skifter snaut olje - uten å ha noen problemer med bilene sine. Andre opplever rene mareritt med en jevn strøm av feil og problemer.

Det viktige er å lete etter en fin og "ryddig" bil. Med ok kilometerstand, servicehefte, helst ikke for mange eiere - og den bør se bra ut. Folk som tar vare på bilene sine inni og utenpå er som regel også de som følger opp servicer og nødvendige verkstedbesøk. Mens de som bare lar det skure og gå - de skal man ikke kjøpe en bil som dette av!

- Min mening er også at det er smart å velge bensin på eldre XC90, i alle fall så lenge du ikke har kjempestor kjørelengde i året. De gir relativt sett mer bil for pengene og du kan kjøpe mye bensin for det du sparer kontra diesel.

Volvo XC90
Volvo XC90

Vil du vite mer? Les om XC90 i Brooms bruktbilguide - her: