Volvo XC90: Endelig skal Norges-favoritten fornyes
Hele Volvos modellprogram skal friskes opp neste år.
Nordmenn elsker Volvos gromme SUV XC90. Det har vi gjort helt siden den kom, og det gjør noen av oss ennå – til tross for at den virkelig drar på årene.
Og det er strengt tatt lenge siden den begynte å merke alderen.
Ny XC90 sent i 2014
Mot slutten av neste år kan det endelig være klart for en ny XC90. Det skriver britiske Autocar, etter å ha snakket med Volvos nye sjef Håkan Samuelsson på bilutstillingen i Detroit.
Den nye XC90en skal bygget på en helt ny plattform, ”Scaleable Platform Architecture” eller ”SPA”, som er utviklet for å danne grunnlag for alle Volvos større biler i overskuelig fremtid. De offisielle skissene viser hvordan man ser for seg grunndesignet for nykommeren, og antyder at man virkelig tar mål av seg til å bringe XC90 fra dinosaurenes tidsalder og helt frem i første rekke.
Les også: "Selv svigermor ser at denne begynner å bli gammel"...
Selv om man nå antyder en konkret tidshorisont for introduksjonen av XC90, avsløres ingen øvrige detaljer. Svensk presse forventer at en konseptbil vil dukke opp i Los Angeles i november, eller eventuelt i Detroit i januar 2014. Drøyer det så lenge, må XC90-fansen nesten kunne betegnes som verdens mest tålmodige bilentusiaster...
Fra herregårdsvogner til SUV
At en ny XC90 blir viktig for Volvo er kanskje tidenes understatement. Bilen har solgt enormt bra, og sammen med lillebror XC60 – som nå er Volvos bestselgende modell – har den redefinert produsenten fra å være ”herregårdsvogn-merke” til å bli et ”SUV-merke”.
Men nye XC90 blir ikke alene om å gi Volvo oppmerksomhet, noe produsenten sårt trenger i en vanskelig tid for bransjen. Salget falt med seks prosent i 2012, men var likevel godt nok til å opprettholde markedsandelen på det europeiske markedet.
Volvo-sjefen forteller nemlig at de øvrige åtte modellseriene, altså utenom XC90, skal fornyes i løpet av de kommende åtte månedene. Australske Caradvice.com.au har regnet seg frem til at den forholdsvis ferske V40-modellen dermed vil bli den eldste Volvoen på markedet når nye XC90 kommer som 2015-modell, og det vitner om at kineserne mener alvor.
Les også: XC90 og X5 i Broom-duell - hvilken hadde du valgt?
Kun firesylindrede motorer
Alle modellene i 60-, 70- og 80-seriene skal få en utvendig facelift, og det er også nye motorer på gang, skriver Autocar. Svenske Automotorsport.se mener også å vite at nye, digitale instrumenter vil dukke opp samtidig på i hvertfall noen av modellene.
Ifølge Caradvice vil dette bety at både fem- og sekssylindrede motorer er utryddet i Volvo-faunaen i løpet av et par år – nye krav til forbruk og avgasser vil medføre at Volvo heretter kun har firesylindrede alternativer i samtlige modeller.
Samuelsson skal også ha bekreftet overfor Autocar at eierselskapet Geely også har tatt på seg spanderbuksene og gått i gang med å utvikle en egen plattform for fremtidige småbiler, fra 50-serien og nedover, etter å ha sondert en stund for å finne en mulig partner å dele kostnadene og teknologien med.
Volvo-sjefen skal ha benektet at man har konkrete planer om å bygge en mindre bil enn dagens V40. Satsingen på en egenutviklet plattform i denne enden av skalaen kan i det minste aktualisere spekulasjonene om en fremtidig XC50, for å utnytte alle mulige nisjer for å få høyest mulig volum ut av investeringen.
Les også: Gamle XC90 blir "resirkulert" for det kinesiske markedet?