Volvo XC60 vs. Mazda CX-7: Knockout til Volvo
Tidligere i år testet vi XC60 mot Mazda CX-7. Her er kjøpernes dom.

– Kan Mazda-SUV-en yppe seg mot Volvo?
Det var overskriften vår på duellen mellom Mazda CX-7 og Volvo XC60 som vi publiserte tilbake i februar.
I likhet med mange andre hadde vi latt oss imponere av Mazda CX-7 med dieselmotor. En litt klasseløs bil som skilte seg klart fra de japanske konkurrentene og på mange måter føltes et lite hakk opp i forhold til dem.
Klar seier til Volvo
Derfor lot vi den like godt få bryne seg mot bestselgeren Volvo XC60. Jeg husker jeg var spent før vi satte i gang med denne duellen. Spent fordi jeg faktisk trodde at Mazdaen hadde reelle muligheter til å utfordre Volvoen på flere områder.
Det hadde den da også – men hovedinntrykket ble en ganske klar seier til Volvoen, i alle fall når vi så bort fra prisen:
Hva er så konklusjonen? Jo, at Mazdaen henger godt med på de aller fleste områdene, men at den nok også har et stykke igjen å gå. Det gjelder særlig på komfort og på eksklusivitet. Til gjengjeld har den altså en klar prisfordel. Hvor stor, kommer an på hvor mye utstyr du må ha på Volvoen.
Klikk her for å lese hele duellen
Fullstendig knockout
Det var altså vår mening etter å ha testet dem. Ni måneder senere kom vi på at det ville vært morsomt å se hva bilkjøperne har ment i praksis – altså hva de har valgt. Og det er faktisk ganske oppsiktsvekkende.
I skrivende stund har Volvo XC60 solgt 1523 eksemplarer i 2010. Mazda CX-7 har til sammenligning solgt 123 eksemplarer. Ja, ett hundre og tjuetre. Vi ble overrasket vi også!
Dette er fullstendig knockout. Og det sier selvfølgelig både at XC60 har gjort det svært bra – men at CX-7 også har gjort alt annet enn å ta nybilkjøperne med storm.
Ikke overrasket
Mazdas informasjonssjef Marina Maneas Bakkum forklarer salgstallet for CX-7 slik:
– I stor grad tror vi at mye av årsaken til at kunder velger vekk Mazda CX-7 er at vi ikke kan tilby automat, som mange av kundene etterspør i en slik bil. Med Mazdas nye SKY-teknologi, som lanseres i modeller fra neste år, vil vi imidlertid kunne levere både bensin/automat og diesel/automat som har vært spesielt etterspurt, sier Maneas Bakkum.
Hun er for øvrig heller ikke overrasket over at CX-7 har solgt såpass lite:
– Vi hadde faktisk i utgangspunktet forventet et salg på litt i overkant av 100 biler i år og i så måte er salgsresultatet bra. Etter innspill fra våre forhandlere bestilte vi derimot opp noen flere biler og det var noe større forventning til økt salg.
LES OGSÅ: Denne SUV-en er det nesten ingen som kjøper
Framtidig bruktkupp
Brooms bilekspert Benny Christensen er likevel overrasket – og hadde også han forventet seg et høyere CX-7-salg.
– Ja, det hadde jeg absolutt. Dette er et spennende og litt annerledes valg i denne klassen og CX-7 har helt klart potensial til å selge mer. Men det har vært mye turbulens ute i Mazdas forhandlerapparat i år, det spiller helt sikkert inn. Dessuten har nok et lite bagasjerom skremt bort en del kunder. Og som informasjonssjefen sier: I denne klassen SKAL folk ha diesel og automat, veldig synd for Mazda at de ikke kan tilby det, sier Benny.
– Hva tror du skjer med denne bilen på bruktmarkedet framover?
– Dette er nok et framtidig bruktkupp. Jeg tror det er all grunn til å regne med at CX-7 vil få et høyt verditap. Dårlige nyheter for de som har kjøpt den ny og skal selge igjen – gode nyheter for dem som ønsker å kjøpe den brukt, i alle fall hvis de tenker å ha den i noen år.
Ny suksess for Volvo
– Denne modellen begynner jo også å få noen år på baken. Derfor tror jeg "løpet er kjørt", selv om den kommer med automatgir etter hvert. Men det skal bli spennende å følge den på bruktmarkedet, sier Benny.
– Og hva med XC60?
– Den har solgt meget bra og er en ny suksess for Volvo som er i ferd med avsluttet et veldig bra år her hjemme. Den vil nok også oppføre seg ganske annerledes enn CX-7 på bruktmarkedet. Så i ettertid kan du nok trygt si at vi kåret riktig vinner i duellen vår, avslutter Benny.