Volvo V60 Plug-in Hybrid: Salgsmålet på råsprek Volvo dobles
Salget overgår alle forventninger. Men det er ett problem...

Volvo V60 Plug-in Hybrid er en skikkelig spreking, som takket være sin hybride drivlinje, også kan tituleres som miljøvennlig.
Men siden det ikke er en ren elbil, vil den ikke få de samme fordelene når det kommer til avgiftsnivået i Norge. Det betyr at prisen her hjemme er friske 642.900 kroner. Også i Sverige er prisen relativt stiv – 524.000 kroner er mye i nabolandet vårt.
Likevel strømmer kundene til – og salgsmålet på 5.000 eksemplarer er på et blunk blitt doblet til 10.000.
LES OGSÅ: Dette er Volvos største suksess noensinne
Kjapp og god framkommelighet
V60 Plug-in Hybrid er altså ingen sinke i trafikken – takket være en duo bestående av en 2,4-liters diesel på 215 hk og en elmotor bak som yter 70 hk er 0–100 km/t unnagjort på 6,2 sekunder. Det er rett og slett brennkjapt.
I tillegg har den altså firehjulstrekk – som både sikrer framkommelighet og gjør den morsom å kjøre.
LES OGSÅ: TEST: Volvo V60 AWD: Dette kaller vi vintertest

50 kilometer på strøm
Mest imponerende er det kanskje likevel at rekkevidden på elmotoren faktisk duger til å kjøre opptil 50 kilometer. Og siden du også kan koble bilen til stikkontakten hjemme, kan du faktisk kjøre ganske lenge uten noen gang å måtte avlegge et besøk på bensinstasjonen.
Oppgitt forbruk er helt ned i 0,18 l/mil.
10.000 i året
Det første modellåret ble det produsert 1.000 eksemplarer – i år legges det opp til 4-6.000 biler. Men det holder ikke – nå skal det trappes opp.
Et av markedene som har omfavnet modellen er Nederland, der den kommer godt ut som firmabil, takket være det lave CO2-utslippet. Bare her er det solgt over 3.000 V60 Plug-in Hybrid.
Og for å møte etterspørselen vil Volvo nå øke produksjonen til 10.000 eksemplarer i året.
LES OGSÅ: Volvo Cross Country: Skjult skatt i bruktmarkedet – eller?
Ett problem
Modellen bygges i Torslanda, på samme produksjonslinje som vanlige V60. Det betyr at en relativt lett kan tilpasse produksjonen etter etterspørselen.
Spørsmålet som imidlertid kan skape litt problemer, er at leverandøren av hybridkomponentene heller ikke har vært forberedt på populariteten. Så her kan det oppstå en propp i systemet.

Mindre plass
Broom har naturligvis testet V60 Plug-in Hybrid – og Brooms bilekspert, Benny Christensen, konkluderer der med at Volvo har vist at en miljøbil kan være både praktisk, pen, morsom og sprek.
Det du imidlertid må være litt obs på, er at batteriene tar litt plass.
Og V60 er når sant skal sies ingen plassmester heller i utgangspunktet. Bagasjerommet krymper fra 430 liter til 305 liter i Plug-in Hybriden – og er dermed mindre enn VW Golf. Men i praksis betyr ikke det at gulvet er hevet seks centimeter så voldsom mye.