Volvo V40: 600 solgte dagen etter lanseringen
Volvos stor-satsing på digitale og sosiale medier innfridde – og vel så det ...

Vi har tidligere omtalt den splitter nye Volvo V40 som en av årets viktigste bilnyheter. Ikke helt uten grunn. For det er nemlig mye som er nytt rundt denne bilen.
For det første er den noe så bakvendt som en liten Volvo. Vi som har levd en stund forbinder gjerne bilemerket med store, trauste og ikke altfor innovative doninger.
V40 kaster seg rett inn i et tøft og voksende segment. Nemlig premium kompaktklassen der vi finner konkurrenter som ikke akkurat er lette å skubbe seg på, som Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse, Lexus CT 200h og til dels VW Golf.

Vi har prøvekjørt årets viktigste bilnyhet:
Ny bil – nye kunder
Men det stopper ikke der. Dette er Volvoen for deg som ikke har kjørt merket fra før.
– Ja det er riktig. Vi regner med at så mye som 80 % av kjøperne til V40 er nye Volvokunder. At vi får helt nye kunder til forhandlerne våre gir oss spennende muligheter til å vise fram Volvo og produktene vi kan tilby, sier Rune Gutteberg Hansen som er informasjons- og PR-sjef hos Volvo Norge.
– Og responsen på nykommeren så langt?
– Helt fantastisk! Offisiell Norgeslansering var 30. august. Nå har vi over 600 kontrakter. Vi hadde på forhånd stipulert et salg på 800 biler for 2012. Det ser det ut som vi må oppjustere, gitt, sier han med dagens – og bransjens – bredeste glis ...
For 2013 er salgsmålet ca. 2500 biler i Norge.
– Hva er grunnen til suksessen?
– Det er helt klart flere. Både det at bilen er lekker, samtidig som den i kjent Volvotradisjon er svært sikker. Den fikk nylig full pott hos EuroNCAP og er verdens sikreste bil i denne klassen. Dessuten kan den mer eller mindre skreddersys etter kundens ønsker, slik at bilen blir slik du vil ha den.
Euro NCAP: Nå er disse storselgerne krasjtestet:
– Vi har også gjort en storsatsing på digitale og sosiale mediekanaler i lanseringen av V40. For eksempel har den mest leste V40-saken på Facebook nådd mer enn 400.000 nordmenn. Og flere titusener av disse har delt eller kommentert saken videre. Dessuten har vi i løpet av få uker gått fra 3500 til nærmere 28.000 "likes" på Volvos norske Facebook-sider.
– Å lykkes så godt i disse individbaserte kanalene passer godt for V40, som nettopp er designet for å være innovativ og å tilpasse seg føreren, avslutter Gutteberg Hansen.
Individuelle behov og ønsker

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget
Mest solgte modell i Norge blir V40 D2, med dieselmotor på 1,6-liter og 115 hk. En motor vi kjenner både fra V50, V70 og S80 og som Volvo deler med både Ford, Peugeot og Citroën.
Startprisen på V40 er 250.000 kroner, men de fleste velger en eller flere "pakker" etter individuelle behov og ønsker, så snittprisen på de norske bilene vil trolig ligge på noe over 300 000 kroner.
Produksjonen har gått for fullt i Gent, Belgia siden 12 mai, og selv om responsen på bilen har vært formidabel, er det ikke ventetid å snakke om. Bestiller du nå, så har du ny bil allerede i november!