Volvo-sjefen måtte gå
Styret var ikke fornøyd med situasjonen – krever endringer.

Volvo Personvagnar merker Europa-krisen svært godt og er allerede i gang med store sparetiltak.
I dag morges kom også nyheten om at toppsjefen Stefan Jacoby går av på dagen.
Jacoby har tidligere jobbet i både Mitsubishi og Volkswagen og har en høy standing i bransjen. Han var blant annet for et par måneder siden tippet som ny toppsjef i Opel.
Maktkamp
Den tidligere MAN-sjefen Håkan Samuelsson som har sittet i Volvo-styret de to siste årene tar over. Han får tøffe krav på seg med en gang.
Svenske media har lenge rapportert om en maktkamp internt i Volvo.
Etter at Volvo ble kjøpt opp av kinesiske Geely, har det utad vært presisert at Volvo-ledelsen i Sverige har stor grad av selvstyre. Likevel har det blitt rapportert om både uenigheter og kulturkollisjoner mellom eierne i Kina og de som har ledet Volvo i Sverige.
LES OGSÅ: Volvo må stenge fabrikk i en uke
Utydelig posisjon
Tyske Jacoby har også kvittet seg med mange svensker i toppledelsen, inn har det blant annet kommet tyskere med erfaring fra VW-konsernet.
Nå er Volvo i en vanskelig situasjon med sterkt fallende salg og røde regnskapstall.
En del av problemet er at merket i flere markeder blitt oppfattet som litt "utydelig": Ikke sterk nok posisjon til å kunne prise seg likt med og ta opp kampen mot tysk premium. Og ikke rimelig nok til å kunne konkurrere med merker som Volkswagen og Toyota.
Styret krever nå endringer, der det viktigste er å snu den økonomiske utviklingen. Raskt.
LES OGSÅ: Slutt for Volvos minstemann
Mindre slag
Jacoby har også fått kritikk for at Volvo ikke har lyktes godt nok i Kina. Der har etterfølgeren Samuelsson en stor jobb å gjøre.
Stefan Jacoby ble for øvrig rammet av et mindre slag for tre uker siden.
Det blir understreket fra Volvo-ledelsen at dette ikke har påvirket avgjørelsen på noen måte. Men svenske aviser mener at dette nå blir brukt som et påskudd til å bli kvitt Jacoby i rekordfart.
LES OGSÅ: Topp 5 – bilbransjens beste slagord

LES OGSÅ: Er denne Volvoen en skjult bruktskatt – eller?