Volvo planlegger nytt billigmerke
Og en rekke nye modeller er på gang.

Optimismen og veksttakten er stor hos Kina-eide Volvo. Nylig sprakk nyheten om at Volvo skal ha lagt inn bud på store deler av konkursboet til Saab. Samtidig satser de for fullt i det kinesiske markedet.
En helt ny bilfabrikk er under bygging der og enda en er på planleggingsstadiet. Nå er det også blitt kjent at Volvo skal introdusere et helt nytt billigmerke – i første omgang beregnet på det kinesiske hjemmemarkedet.
Vippe ut Audi
Dette er ledd i en svært ambisiøs satsing fra eierselskapet Geely. De ønsker å løfte Volvo over i mer premium-retning. Men for å ikke gå glipp av store markedsandeler i den andre enden av markedet, skal det nye merket produsere enklere og rimeligere biler. Målet skal også være å rekruttere kundene her – i håp om at de etter hvert bytter seg "oppover" til en Volvo.
Samtidig skal Geely være i gang med en plan om å få vippet ut Audi som leverandør av biler til det offisielle Kina – og få inn Volvo i stedet. Dette vil bety økt volum, men ikke minst vil det også ha en betydelig signaleffekt i markedet.
LES OGSÅ: Kroken på døra – dette merket forlater Europa
Nye modeller
Volvo er fortsatt et lite merke i Kina og det tar tid å bygge volum her. Men ambisjonene er store.
Innen 2020 skal salget på global basis dobles til 800.000 eksemplarer. For å klare det skal en rekke nye modeller rulles ut. Først i rekka er nye V40 som endelig gir Volvo en modell i Golf-klassen, her kommer det også en XC-utgave som går rett inn i et sterkt voksende segment.
Volvo har også vist flere storbilkonsepter, biler som hinter mot at man har seriøse ambisjoner i luksusklassen.
LES OGSÅ: Stenger fabrikk i Sverige
Gammel modell
Nye XC60 har umiddelbart blitt en stor suksess og XC-modellene er spesielt viktige for det amerikanske markedet. Også her er Volvo på offensiven etter noen litt tunge år.
Den bilen det nå haster med å få erstattet er store-SUV-en XC90. Denne bilen har i mange år vært en pengemaskin for Volvo, men dagens modell begynner virkelig å trekke på årene og burde for lengst fått en oppfølger.
