Mangelen på såkalte halvledere har rammet produksjonen hos svært mange av verdens bilprodusenter. Blant dem er Volvo som nå må stenge ned igjen.
Mangelen på såkalte halvledere har rammet produksjonen hos svært mange av verdens bilprodusenter. Blant dem er Volvo som nå må stenge ned igjen.

Volvo må stoppe produksjonen en hel uke

Årsaken har blitt en hodepine for bilbransjen

Korona-pandemien skapte store problemer for verdens bilprodusenter. Fabrikker måtte stenge - og etterspørselen etter nye biler stupte.

Da nedstengningene var over, kom mye kjapt tilbake til normalen. Mye, men langt fra alt.

Bilprodusentene er blant dem som virkelig sliter med etterdønningene av korona. Det har ført til kraftig nedgang i produksjonen hos mange. Ja, flere fabrikker har også i perioder stoppet helt opp.

Krøll for leveringene

Årsaken er mangel på deler, særlig såkalte halvledere. De danner grunnlaget for hele den moderne mikroelektronikken og er en viktig del av alle moderne biler.

Moderne biler har svært mye elektronikk innabords. Den fungerer dårlig uten halvledere.
Moderne biler har svært mye elektronikk innabords. Den fungerer dårlig uten halvledere.

Nå er det klart at Volvo Cars må stenge den store fabrikken på Torslanda utenfor Gøteborg. I hele neste uke skal den stå stille.

Volvo bekrefter at dette skyldes mangelen på halvledere. I stedet for å produsere biler som ikke kan gjøres ferdige, velger de da å stoppe samlebåndene helt.

Dette får naturligvis også konsekvenser for kunder som venter på biler. Svært mange biler produseres på bestilling. Stopp i produksjonen lager dermed også krøll for leveringene.

VW måtte stoppe produksjonen av nye elbiler

Torslandaverket utenfor Gøteborg er gedigent, i neste uke blir det stille her.
Torslandaverket utenfor Gøteborg er gedigent, i neste uke blir det stille her.

Hva med norske kunder?

Norske kunder vil likevel neppe merke mye til dette:

– Vi selger hovedsakelig elbiler i Norge. De produseres ikke ved dette anlegget, så for de fleste av våre kunder får denne midlertidige stansen ingen konsekvenser. Dette kan imidlertid påvirke leveransen av noen av våre ladbare hybrider, og dersom man som kunde blir berørt av dette, vil man få beskjed av sin forhandler, sier Erik Trosby som er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.

Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.
Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef for Volvo i Norge.

– Hva er leveringstiden på de ulike modellene deres nå?

– For de ladbare hybridene er det andre kvartal 2023 som gjelder for de fleste modellene. For elbiler ser det slik ut: Ved kjøp eller leasing er estimert leveringstid på XC40 og C40 FWD og AWD i skrivende stund andre kvartal 2023. Dersom man velger å abonnere på bilen gjennom Care by Volvo, finnes det nå C40 på lager med levering allerede i november i år, mens XC40 kan leveres i januar, opplyser Trosby.

Derfor har det blitt unormalt lang ventetid på mange biler

C40 er siste elbil ut fra Volvo, den produseres i Belgia og er dermed ikke rammet av produksjonsstansen i Sverige.
C40 er siste elbil ut fra Volvo, den produseres i Belgia og er dermed ikke rammet av produksjonsstansen i Sverige.

Kommer uten vanlig utstyr

Volvo er altså langt fra den eneste bilprodusenten som opplever dette. Flere andre har også måttet stoppe i kortere perioder.

Enda mer vanlig er det å ta ned produksjonen og bygge færre biler enn fabrikkene egentlig har kapasitet til. Vi har også sett flere eksempler på at dyrere modeller blir prioritert og at man kutter produksjonen av biler man kanskje ikke tjener like mye på.

I enkelte tilfeller har det også kommet biler ut på markedet som mangler utstyr vi i flere år har tatt for gitt.

Eksempler på dette er elektrisk justerbare seter, displayer, rattjustering og elektriske bakluker – ja også infotainmentskjermer har manglet.

I noen tilfeller har produsentene sagt at det vil være mulig å ettermontere senere. Men mange biler vil også forbli slik og risikerer dermed å bli oppfattet som ganske ukurante om noen år.

Disse rettighetene har du hvis bilen blir forsinket

Video: Her tester vi en ekte Volvo-klassiker