Volvo FH16: Ny konge på haugen med hele 750 hester
Krevende veier gjør Norge til hovedmarkedet for Volvos nye kraftplugg.

Det er ikke hver dag vi skriver om lastebilnyheter på Broom. Men når Volvo fornyer selveste FH16-modellen sin kan vi ikke forbigå det i stillhet.
Se video av den i aksjon nederst i saken!
For ikke bare er det en skikkelig "bamse", for å bruke en betegnelse som har gode tradisjoner i Volvo last-sammenheng, det er også en bil som har blitt svært viktig for hele transportnæringen i Norge i løpet av de snart 25 årene som har gått siden den første kom på markedet.
V8-moment med seks sylindre
Den gang, i 1987, var mange spente på hva Volvo skulle finne på for å hamle opp med erkefienden Scania. Mens Volvo hadde stoppet utviklingen ved seks sylindere sverget Scania til V8 i sine kraftigste modeller, og det ble vitset tildels kraftig med anpustne Volvoer som ble akterutseilt i motbakkene.

Men så kom F16. Fremdeles med seks sylindre, men med 16-liters volum og 470 hester, og etter kort tid kjente alle noen som hadde dratt løs hjulene på en F16-trekkvogn selv med fullastet semi hvilende på dem. I 1993 steg ytelsene til 520 hester, i 2003 kom en ny motor med 610 hester, og i 2009 passerte Volvo 700 hester som første lastebilprodusent.
Les også: Mercedes-Benz Atego ble årets lastebil
Nå har man altså lansert nok en videreutvikling av 16-literen. Den har som tidligere overliggende kamaksel, og fireventilsteknikk med enkeltinjektorer. Motoren er blitt optimalisert med tanke på effekt og dreiemoment, og forbrukstallene er dermed holdt på stedet hvil i forhold til den tidligere toppversjonen.
Flat momentkurve og automat
Motoren gir 2.400 newtonmeter moment ved 900 omdreininger, og toppnivået på 3.550 newtonmeter nås allerede ved 1.050 omdreininger. Deretter er momentkurven svært flat opp til 1.400 omdreininger, noe som skal gjøre det enkelt å holde bra hastighet også opp de bratteste bakkene.

Automatgir er nå standard, og det er også blitt tunet for å tåle den nye motorens høyere moment.
Motoren leveres for øvrig i to versjoner - én med Euro 5-spesifikasjoner og én EEV-versjon, hvilket står for "Enhanced Environmentally-friendly Vehicle". Sistnevnte har enda lavere partikkelutslipp, og avgir mindre røyk.
Les også: Fraktet lastebil med lastebil - se skrekkbildene!
Med 750 hester er den igjen verdens sterkeste lastebil, men FH16 selges også i noe nedtrimmede versjoner med 540, 600 og 700 hester.

Som nevnt er 16-literen blitt en norsk favoritt i løpet av de 24 årene. Det handler ikke om norsk stormannsgalskap, i hvertfall ikke bare om det, men om topografi.
Norsk favoritt - lansert i Norge
Krevende norske veier med bratte fjelloverganger og undersjøiske tunneller kombinert med høye vekter gjør at effekt og moment er viktigere her enn mange andre steder, og faktisk svelger det norske markedet unna flere FH16 enn noe annet - og det regnet i enheter, og ikke relativ andel av totalmarkedet.
Dermed var det ikke helt unaturlig at Transport 2011 på Norges Varemesse i september ble valgt som åsted for introduksjonen av den nye toppmodellen, som ble hilst velkommen av et svært interessert publikum. Selve produksjonen av FH16 med de nye spesifikasjonene begynner etter planen rett over nyttår, melder Volvo Lastvagnar.
Les også: Ikke bare sterkest - denne er raskest også