Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!
Dette var framtidsbilen som reddet Volvo-fabrikken.
Først kjører en Suzuki GT100, så kommer et par Honda CB100 og et stykke lengre bak en lang, hengslete gutt på en gammel Tempo Corvette moped – som bråker mye mer enn den går.
Sistnevnte er undertegnede og det jeg som har fått i stand den lille kortesjen med noen klassekamerater bort til Helge Ottosens Automobilforretning på Lillehammer for å se på den nye Volvoen som avdukes i dag.
Året er 1982 og det er ”langfri” på yrkesskolen, der vi går på maskin og mekanikerlinjen. Gutta er ikke vonde å be når jeg forteller om den nye Volvoen – så vi rekker sikkert en kjapp tur bort før mattetimen begynner. Og om vi ikke rekker det så er vi skjønt enige om at biler er viktigere enn matte...
Det er så klart stor festivitas med ballonger, kaffe og kringle. Midt på gulvet står den – spotbelyst, en mørkeblå Volvo 760 GLE, med et like blått velurinteriør, automatgir, takluke, V6-motor og rikelig med kromlister. Og den er ufattelig dyr.
Bakruta var et hett diskusjonstema

Vi er enige om at selv om det ser ut som om den er designet av samme person som oppfant Leca-blokken – så er den både lekker og elegant. Men på ett punkt hersker det uenighet – nemlig vedrørende den stupbratte bakruten.
Jeg husker godt at det ikke var bare oss gutta som diskuterte den. Både datidens motorjournalister og andre forstå-seg-påere diskuterte også den så busta føyk. Jeg tror ikke noen bakrute har fått så mye oppmerksomhet siden Ford Anglia presenterte sin ”vrengte” i 1959.
Stramme linjer

På 760 så valgte Volvo og Jan Wilsgaard – som var sjefsdesigner – å holde svært stramme linjer både utvendig og innvendig. Dette til tross for at det året før – altså i 1981, hadde kommet en facelift med ”avrundet” 240.
Svenskene valgte altså en helt annen designstrategi enn for eksempel Ford Sierra som kom høsten 1982 – den var rund som et såpestykke. Les mer om Ford Sierra her:
Krevde tilvenning
Det helt nye hjulopphenget på 760 fikk mye skryt, og bilen ble omtalt som både komfortabel, kjøreglad og med svært gode kjøreegenskaper. Servostyring var standard – det var ikke vanlig på europeiske biler selv i dette segmentet i 1982.
Men en del mennesker syntes rett og slett at dette var ubehagelig å kjøre med. Det krevde en del tilvenning – styringen var for lett. Volvo hadde jo ofte ord på seg for det motsatte...

Høy lasteterskel til det romslige bagasjerommet, noen interiørdetaljer med dårlig kvalitet og vindstøy var ting 760-en fikk kritikk for i testene da den var ny.
Volvo slår selv fast at 760 ble modellen som reddet selskapet og dannet grunnlaget for det vi nå kan kalle det moderne Volvo.
Dette er Volvoen du ikke har hørt om:
Langsiktighet
Volvos 7-serie-planer startet allerede rundt 1975. De første forkledte prototypene rullet på veien i 1978. Dette var på en tid da bilindustrien, med Volvo i spissen, opplevde store problemer. Den første oljekrisen var akkurat over og Volvo hadde problemer med kvaliteten på Volvo 240.
Det var svært tøffe økonomiske tider for den svenske bilprodusenten. Det var dyrt å produsere biler på Torslanda-fabrikken, og det var ikke lenger lønnsomt å eksportere bilene.

760 ble jo etter hvert til den billigere og mer folkeligere 740, som solgte i over 1,2 millioner eksemplarer.
7-serien dannet også på mange måter grunnlaget for det som etter hvert ble 850 og som igjen ble til V70. Sistnevnte lever fortsatt i beste velgående og ble en av Norges mest solgte biler i 2011.
Les alt om Volvo-klassikeren 262 C Bertone her:
Tre motorer
Litt grovt sett kan man si at 760 kunne leveres med tre motorer. V6 bensin, og en rekkefirer med turbo og til slutt en diesel rekkesekser med klare aner fra det som den gang het V.A.G. (Volkswagen Audi Gruppen). Samtlige av disse tre motorene fantes i flere utgaver, avhengig av både årsmodell og marked.
I 1988 fikk 760 en facelift hvor en ny ”Multi-link” bakaksel kanskje var den viktigste nyheten. Men både fronten, panseret og dashbordet var også nytt. Siste årsmodell (1990) fikk nye baklys, før den ble erstattet av Volvo 960.

Priser:
Du får kjørbar og passe halvgrei bil som trenger noe omsorg og kjærlighet for ca. 10 lapper. For en EU-godkjent, velfungerende, hel og pen bil må du ut med 25.000 kroner. Men selv for topp, originalbiler med lav kilometerstand og god historikk må du sjelden ut med mer enn ca. 60.000.
Prisene vil trolig stige noe de neste årene, så en fin, klassisk 760 er neppe noen dårlig investering.
For et par år siden skrev vi om dette helt unike eksemplaret her på Broom:

Hvorfor:
Denne blir garantert et Volvo-ikon og er basisen for den siste ”ekte” Volvoen med bakhjulstrekk, nemlig V90.
Hvorfor ikke:
Det finnes godt med andre Volvo-ikoner å velge i. Vi nevner kjapt: PV Sport, Amazon Sport / 123 GT, P1800, 164, 264/262, 242 GT og 240 Turbo er noen. Enn så lenge er 760 den klart billigste av disse.
Les vår test av nye Volvo V60 her:
Bennys sjekkeliste:

B28 V6-motoren med litt tvilsomt rykte er nok grunnen til at mange skygger unna 760-en. Motoren er en videreutvikling og heldigvis mye bedre enn B27-motoren som satt i Volvo 264. Men den er fortsatt mye mer komplisert og dyrere og skru på enn Volvos firesylindrede motorer.
Slurv med oljeskift eller høy kilometerstand resulterer ofte i slitte kamaksler. Slitt registerkjede er ikke uvanlig på biler som har gått langt. Defekt toppakning forekommer også på B28 – men er ikke på langt nær så vanlig som på den gamle B27-en.
Defekt turtallssensor, dårlig kontakt eller defekt bensinpumpe rele og defekt bensinpumpe er som regel årsakene til motorstopp. Bensinpumpene kan også stoppe. Den har to stykker – en matepumpe i tanken og en ved bensinfilteret.

På biler med firesylindret turbomotor må man ikke glemme å bytte registerreima. Turbohavari forekommer også.
På biler med aircondition – sjekk nøye at denne virker. Reparasjoner medfører gjerne at den må konverteres fra R12 kjølemiddel (som ikke er lovlig lengre) til R134a. Dette drar fort med seg noen kostnader. Sjekk også at varmeapparatvifta fungerer på alle trinn og ikke har ulyder.
Bremser, hjuloppheng og forstilling er også obligatorisk å sjekke. Det samme er selvfølgelig rust. Den ruster ikke like mye som 240, men nedkant av dører, hjulbuer og nedkant av forskjermer samt kanaler og gulv må sjekkes.
Et helt og pent interiør sparer deg for både mye jobb og penger. 760 har også en del listverk som den billigere 740-en ikke har – så sjekk også at dette er komplett, helt og pent.
Les også: Denne Volvoen ble veteran i fjor:

Visste du at:
– Du kunne få 760 med D24 rekkesekser turbodiesel – og at dette var den raskeste dieselbilen på markedet i 1982?
– Det ble produsert 221.309 eksemplarer av Volvo 760?
– Den siste Volvo 760 ble produsert 27. juni 1990?