Volvo 740: Denne gamle Volvoen koster nesten 200.000 kroner
Men det er mange og gode grunner til at det er slik. Les hvorfor:

Volvo 740 er en svært populær ungdomsbil. Slik har det vært i mange, mange år.
Mange av disse får en eller annen form for makeover - for å få bort gubbestemplet, og for å gi den et mer ungdommelig "look".
Ofte er dette bestående i en litt sprekere motor - eller i alle fall et eksosanlegg som gir inntykk av nettopp det, og gjerne i en dimensjon som selv lastebiler ikke kan hamle opp med. Store hjul av tvilsom opprinnelse og en runde med vinkelsliperen på fjærene slik at det nødvendige og riktige stuket for rånestripa oppnås, er også vanlig. Alt er gjerne akkompagnert av et altfor stort og ikke alltid like elegant montert stereoanlegg.
Første bilen
Det var nok kan hende dette han tenkte ville ble skjebnen til denne bilen også - familiefaren på Sotra utenfor Bergen som i 2001 solgte familiens trofaste sliter av en Volvo 740 til den gang 19 årige Frode Gjertsen.
Unggutten på sin side lovet å lage en skikkelig kul bil av nyervervelsen.
Nå - tolv år senere - kan vi vel alle være enige om at Frode har holdt ord?
Noen går mer seriøst til verks enn andre. Frode er definitivt en av dem, og han har altså fortsatt sin første bil. Enn så lenge.
Perlen med den makeløse finishen er nå nemlig lagt ut for salg. Det til en pris som du kan få ti andre Volvo 740-er for. Men prisen er ikke uten grunn.
Les vår test av Volvo V60 her:
Til salgs

Vi siterer fra annonsen:
" Dette er ikke hvilken som helst Volvo 740, dette er et smykke på hjul. Ufattelig mange timer har gått med på å bygge dette, og ufattelig mye penger. Jeg selger den med et kjempetap, men det er en hobby. Jeg selger den pga nytt prosjekt i sikte".
Og:
"Bilen får oppmerksomhet uansett hvor den befinner seg, og av mennesker av alle aldre, fra de bittesmå som nesten drar armen av mor, for han vil bort å se, til den mest utrolig 85 år gamle damen som satte seg helt ned på kne både for å la seg imponere av de blanke hjulene og den blanke eksos stussen".
Klikk her for å se hele annonsen og alle bildene:
Etter å ha finlest annonsen kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på å finne ut mer - ikke bare om bilen, men også om mannen bak. Hva gjør man da? Jo - man tager en telefon:
Dette må vi høre mer om
Ring, Ring...
- Hallo, det er Frode!
- Hei Frode. Det er Benny fra Broom - her. Ser du har en fin Volvo til salgs!
- Ja, har det skjønner du! Det er faktisk første bilen min dette, men nå er den fredig bygget - i alle fall så godt som - så da selger jeg den etter tolv års eierskap.
- Okei, så du synes ikke det er en ide å bruke den litt først da, når den endelig er ferdig?
- He, he... Nei. For meg er ikke lidenskapen først å fremst å kjøre, men å bygge. Det er der min lidenskap ligger. Skape, finne løsninger, konstruere, utvikle...
Liker å gjøre det skikkelig...
- Skjønner. Men det ser du som du er glad i å bruke pussefilla også. Det å kostemale den mattsvart og å sette på spoiler holdt liksom ikke for deg?
- Nei, har nok aldri vært der. Jeg er av den typen som liker å gjøre ting skikkelig. Ikke bare skal det fungere i praksis, men det skal se skikkelig ut også.
Det er absolutt ikke vanskelig å tro Frode på dette. Bare det å bredde bilen tok tre år. Til gjengjeld fikk han det akkurat slik han ville ha det, med alle vinkler, perfekte åpninger og overganger. Og nei - det er ikke brukt popnagler og kilovis med Plastic Padding her...
Tuning: Mer krefter i bilen trenger ikke bli veldig dyrt
Bare grunnarbeidet FØR lakkering er estimert til 200.000 kroner. Slikt blir det priser på treff av. Mange. Ikke vanskelig å forstå. Bare å titte på bildet av motorrommet det.
Ikke bare er det blankt og fint, men med 260 ærlige hestekrefter går den bra også!
- Men jeg innrømmer at dette tok litt av altså. Det var ikke helt slik jeg hadde tenkte det - men det ene tok det andre og det bare ballet på seg, unnskylder han seg.
Burde kanskje vært innlagt
- Jeg tok meg selv i det her forleden dag - da jeg holdt på å polere opp noen bitte små skruer som ingen ser - og tenkte: Nå må jeg gi meg før jeg blir innlagt, humrer Frode...

Volvo XC90: Ikke drømmebil – bare drømmepris...
- Har du gjort alt selv?
- Ja, det aller meste. Ikke siste slipefinish og utvendig lakk. Man alt det andre. Inklusive bygging av ny servobeholder og fjærbeinsstag - ja alt, egentlig...
Var ikke meningen - ble bare slik
- Men hvorfor Volvo. Hadde det ikke vært bedre å legge alt dette i en Mustang, Camaro eller noe litt mer spesielt?
- Tja... Det var liksom Volvo som gjaldt på den tiden i kompisgjengen. Og jeg fulgte bare litt ubevisst etter. Som sagt, det var liksom ikke meningen å ta det så langt...
- Selges til fordel for nytt prosjekt står det i annonsen. Forsatt Volvo eller?
- Nei, mye tyder på at det blir Alfa Romeo nå. En 1300 junior, eller en eller annen GTV - den som kalles for Bertone Coupe.
- Med Volvo er alt lov. Ikke med Alfa Romeo
- Like mye ombygget da eller?
- Å nei. Når det gjelder Volvo er liksom alt lov. Det er nok mye strengere "rammer" når det gjelder italienske biler. Ikke like utagerende. Kanskje passer det bra - jeg har jo også blitt litt eldre mens jeg har holdt på med Volvoen, tenker han høyt.
Men at det blir en Alfa Romeo med en finish noe over gjennomsnittet er det all grunn til å anta når Frode setter i gang.
Vi ønsker lykke til med slaget og nytt prosjekt!
Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!