Volvo 262 Bertone coupe: Denne er kjørt 42.000 kilometer på 32 år!
Nå kan du få kjøpe klassikeren til lavpris.

Volvo 262 Bertone Coupe er en helt spesiell bil – også for Broom-gjengen. Mange vil nok huske at vi tok et eksemplar av denne bilen med til Italia på en skikkelig "road trip" for å besøke hjemlandet. Akkurat denne modellen ble nemlig sendt til Italia og gjort om til coupe av selveste Bertone.
Da den var ferdig var taket senket 60 cm, A-stolpen vinklet mer bakover – C-stolpen og bakre siderute skilte seg også fra originalen.
Dette er sjeldne biler – men nå kan du få kjøpt en 1981-modell som kun har 42.000 kilometer på telleren – til en pris av 84.000 kroner pluss MVA.
Les mer om Brooms langtur til Italia i en Bertone Coupe her
Familiearv
Den gullfargede modellen som ligger på bruktmarkedet ble kjøpt ny i USA, av en 60 år gammel mann. Da han døde gikk bilen i arv til sønnen – og nå er den altså i ferd med å finne veien til Norge.
Skal vi tro selgeren på Skjåk, kan den lave kilometerstanden garanteres.
Mye utstyr
Det er også greit med utstyr – både skinninteriør (beige), cruisecontrol, servostyring, aircondition og sentrallås – ingenting av dette var selvsagt i en bil på starten av 80-tallet.
Siden vi snakker om en bil som ble solgt ny i USA, trenger du selvsagt ikke å gire selv. Her er det automat som gjelder. Og i motsetning til de aller første, er har denne firetrinns girkasse, og ikke tretrinns.
Alt du må vite om brukt Volvo finner du her:
Gullfarget tak
De andre Bertone-modellene som ligger til salgs akkurat nå (totalt fem på finn.no) har det klassiske vinyltaket – men ikke denne. I stedet er det lakkert i lysere nyanse av gullfargen på resten av bilen.
Dette var blant endringene som kom på bilen i 1981.
De fleste av disse bilene som ligger til salgs i Norge har en 2,7-liters V6-er på 129 hk. Med samme motor som utgangspunkt var den imidlertid også mulig å få med helt opptil 148 hk.
Bilen vi har funnet har imidlertid en større – og bedre – motor skjult under panseret.
LES OGSÅ: Lyst på en annen Volvo enn naboen?
Upålitelig motor
2,7-literen er nemlig ikke det mest driftssikre du kan finne. For å si det mildt. Den ble utviklet i samarbeid med Renault og Peugeot – og bekrefter dessverre en del av fordommene rundt kvaliteten i franske biler fra 70- og 80-tallet.
I 1981 fikk imidlertid Bertone Coupe en ny, større – og bedre – 2,8-liter på 155 hk – som heldigvis også er litt mer til å stole på.
LES OGSÅ: Gamle Volvo-perle selges
Mye til USA
At denne bilen kommer fra nettopp USA er ingen stor bombe. Hele 75 prosent av Bertone-salget gikk nemlig dit.
Kun 200 av totalt 6622 produserte eksemplarer ble registrert første gang i Sverige ...
– Interessen rundt disse bilene er økende, og det begynner å bli vanskelig å finne gode eksemplarer. Men denne har stått lagret inne – og har både pent skinninteriør og ikke rustproblemer, sier selger Asmund Bøhle.
Han har importert totalt over 20 Bertone Coupeer til Norge, og vet hva han snakker om.
LES OGSÅ: Bilen min: Jørgen Leonards Volvo 142
– Sjekk motoren
Brooms bilekspert Benny Christensen har også mye kunnskap på denne modellen.
– Sjekk særlig topplokk og toppakning. Husk også at interiøret er dyrt å fikse opp, og interiørdeler vanskelig å få tak i. Rust er naturligvis også et tema, sjekk spesielt rundt front- og bakruta, bakre hjulbuer, nedkanten av dørene og hjulbrønner i bagasjerommet.
For å lese den komplette kjøpeguiden på Volvo 262 Bertone Coupe – klikk her