Vill budkrig - solgt for over tigangeren
Fullstendig kaos og vill budkrig da dansk bilmuseum gikk over i historien.

Helgens store auksjon av samtlige ca. 200 biler fra nedlagte Aalholms Automobilmuseum i Danmark ble en begivenhet som de som var tilstede nok sent vil glemme. Av litt forskjellige årsaker, alt etter hvor tidlig de møtte opp.
For mens de tidligst ankomne tok plass i det enorme teltet hvor høyst profesjonelle RM Auctions hadde gjort det hyggelig for de ca. 1.000 gjestene som man forventet at ville komme, sto det mer enn tre kilometer bilkø inn på Aalholm Gods.
Les også: Var ett av Europas største bilmuseer - nå er det slutt
Tre kilometer kø
En stor kornåker var tresket før tiden for å gi parkeringsplasser, men man anslår at man måtte ha tresket et fem ganger så stort areal dersom man skulle fått plass til alle som i stedet måtte parkere gatelangs og gå resten, eller gjøre vendereis med uforrettet sak.
Drøyt 4.000 mennesker fikk til slutt med seg auksjonen ”live”, men til tross for utsettelse med starten skal mange ha blitt stående i kø for å registrere seg som budgivere flere timer inn i selve auksjonen.

Auksjonshuset innrømmer i dag at man totalt feilberegnet interessen for evenementet, som dog beskrives av danske nyhetskilder som en både festlig, spennende og interessant auksjon for de som var tilstede. Ytterligere 900 (!) budgivere fra 34 forskjellige land fulgte auksjonen via telefon og internett.
Solgte for 74 millioner danske
På denne bakgrunn blir ingen overrasket over at prisene også ble solide. Information.dk har summert, og konkluderer med at man solgte biler for 74 millioner danske kroner, mer enn det dobbelte av de mest optimistiske prisanslagene.

Det følger i og for seg trenden fra auksjonen av avdøde fyrst Rainier av Monaco sine gamle biler for et par uker siden. Men; mens Monaco-bilene var i god stand, skal ifølge danske kilder så godt som samtlige av Aalholm-bilene ha vært i behov for omfattende vedlikehold og reparasjoner etter lang tids stillstand og forfall.
Les også: Fyrst Rainiers gamle Mercedes SEC AMG ble svindyr
Uansett hersker det liten tvil om at veteranbiler stadig er gode investeringsobjekter – hvis man satser riktig.
Maybach rundet 10 millioner
Auksjonens store stjerne ble en bil som var tippet å ligge høyt, men ikke helt på topp i dette selskapet. Vi nevnte den i vår forhåndsomtale søndag – nemlig 1938 Maybach Zeppelin DS8 roadsteren, som etter museets gamle bilder å dømme ble innlemmet i samlingen og restaurert av museets eget verksted for flere tiår siden.

På pluss-siden anførte man at bilen er en av ytterst få bevarte som har en av ca. 100 produserte vacuumskift-gearkasser. Karosseriet var imidlertid omtrent helt borte da museet kjøpte bilen, og det som er bygget opp av museets teknikere er gjort på frihånd, om enn ”inspirert av” Erdman & Rossis originalkarosserier. Men det skulle ikke vise seg å hemme kjøpetrangen nevneverdig:
Mens bilen var anslått å skulle innbringe et sted mellom 743.000 og 891.000 danske kroner, tok budkrigen fullstendig av, og da klubba til slutt smalt i bordet smilte en kjøper bredt over å få lov til å betale 10.192.000 danske for den – altså godt over ti ganger anslaget!
Ekstreme toppnoteringer
Bilen som utgjorde starten på museet på tidlig 1960-tall, en 1911 Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost Roi des Belges, kom på en meget respektabel ”andreplass”, solgt for drøyt 5,2 millioner danske kroner, også det mer enn det dobbelte av anslaget. Doblet prognosen gjorde også bilen som tok den tredje pallplassen, en 1938 Bugatti Type 57C Stelvio Drophead Coupé med Gangloff-karosseri, som innbragte i overkant av 4 millioner danske kroner.

Vi spekulerte på forhånd i om det kunne dukke opp noen gode kjøp av ”vanlige” gammelbiler for ”vanlige folk”. En kjapp skumming av resultatlisten tilsier at ikke noe ble direkte billig, når vi tar med i betraktningen at bilene ble sagt å trenge en god del jobb for å vekkes til live igjen.
Langt mellom kuppene
En tilsynelatende pen 1978 Rolls-Royce Silver Shadow II til 56.000 danske kroner kan se billig ut, men vil trolig kreve kostbart vedlikehold av nivåregulering og bremser før oppstart. Trolig var en langt enklere oppbygd 1936 Austin Ten Cambridge Saloon et bedre kjøp til 5.600 danske nesten uansett tilstand, og en 1957 Metropolitan Convertible til 72.800 danske kroner må ha vært mye sær sjarm for en grei pris dersom bildene ikke løy for mye om tilstanden.

En fersk veteran i form av en 1982 BMW 728i i tilsynelatende grei stand til 8.960 danske kroner var også et typisk eksempel på en av få biler som virkelig falt mellom alle mulige stoler på denne auksjonen – men som likevel også overgikk forventningene med en drøy tusenlapp¿
Les også: Denne Ford GT40en skal sette prisrekord på auksjon
Stor interesse også for de ”vanlige”
To av våre personlige favoritter med ganske humane prisprognoser led den samme skjebne som flere andre – trolig hadde mange vanlige hobbyfolk et håp om å kunne gjøre et kupp, og bød dem om kapp opp til det de trolig var verdt, og kanskje litt mer:
En vakker 1949 Chevrolet Styleline Deluxe Convertible, åpenbart en gammel dansk bruksbil, gikk for 156.800 danske mot forventet maksimalt 89.000. En minst like vakker 1928 Cadillac Series 341 Sedan – ikke hypersjelden og ikke av den mest verdifulle typen, men like fullt en hel og komplett bil – raste milevis forbi prognosen på maksimalt 37.000 og endte kuriøst nok også den på nøyaktig 156.800 danske kroner.

Se hele prislisten etter auksjonen her:
Ut på veien igjen
Dermed er Skandinavia en stor bilsamling fattigere, men mange entusiaster og investorer har fått nye tilskudd til sine samlinger. Og kanskje kan vi etter hvert få se bilene i trafikken igjen, spredd over hele verden. Uansett en bedre skjebne enn om de skulle fortsette å forfalle der de sto.
Hvorvidt noen av bilene endte i Norge vet vi ikke foreløpig, men det kommer det nok rapporter om etter hvert i så fall. Ifølge Norsk Motorveteran skal noen av bilene ha hatt norsk historie før de endte i den danske samlingen, og det hadde jo vært stas om noen hadde gjenopprettet ordenen.
Les også: Skambud ga super fortjeneste på klassisk Superbird