Vil tape over 30 milliarder kroner på elbiler i år
Ford går ut med oppsiktsvekkende tall.

En rekke bilprodusenter satser nå stort på elbiler. Her har Norge virkelig vært et foregangsmarkedet. 80 prosent av alle nybiler som er solgt så langt i år, har vært elektriske. Det er ingen andre land i nærheten av.
Men mye tyder på at elbilsalget nå vil øke kraftig i mange andre markeder. Det vil bilprodusentene naturligvis ha sin del av.
En av dem som har kommet ganske sent i gang med elbiler er den amerikanske bilgiganten Ford. Nå har de imidlertid giret opp kraftig. Og det koster penger.
Begynne å snu
Ford bekrefter nå at de forventer å tape 3 milliarder dollar på salg av elbiler i år. Med dagens kurs, tilsvarer det over 30 milliarder kroner.
I fjor produserte og solgte Ford rundt 96.000 elektriske biler og skal ha tapt 1,2 milliarder dollar på denne delen av virksomheten sin.
I år blir det altså mye verre, men Ford forventer at det så skal begynne å snu. Fra 2026 kalkulerer de med en driftsmargin på 8 prosent fra elbilene sine. Da er målet også å produsere to millioner elektriske biler.
NAF advarer: Ikke betal for mye for elbilen

Fulgte etter Tesla
Hvor kommer så de store tapene fra? Tall som dette vil naturligvis bli påvirket av hvordan man regner. Så langt har Ford hatt store utviklingskostnader, som har blitt fordelt over relativt få solgte biler. Da er det vanskelig å tjene penger.
Det tar også tid å skaffe seg ny kompetanse. Fabrikker må bygges om og tilpasses elektriske biler. I tillegg innrømmer Ford at de har hatt problemer med produksjonen, noe som har gjort det langt dyrere å bygge elbiler enn de selv hadde forutsett.
På toppen av dette kommer mye tøffere konkurranse fra en rekke merker. Etter at Tesla virkelig fikk fart på produksjon og salg, har de skaffet seg en særstilling i bransjen. Da de i januar kuttet prisen på sin Model Y, valgte Ford å følge etter med Mustang Mach-E.
Det er naturligvis ikke noe man ønsker å måtte gjøre, på en modell som allerede selges med tap. Men Ford følte sannsynligvis at de ikke hadde noe valg.
Thomas var tidlig med Tesla – har tjent gode penger

Premiere denne uken
Nå er planen å gire opp produksjonen kraftig hjemme i USA, og i Mexico hvor de bygger Mustang Mach-E.
Denne uken var det også premiere på helt nye og elektriske Explorer som skal produseres i Köln i Tyskland og kun selges på det europeiske markedet. Her har Ford spart både tid og penger ved å basere bilen på Volkswagens elektriske plattform, kalt MEB.
Målet er at Explorer skal bli en volummodell i vår del av verden og øke Fords elbilsalg betydelig de neste årene.
Vi fikk se den tidlig: Les mer om nye Explorer her
Video: Her får vi en sniktitt på Ford Explorer