Vil la «personlig tjener» fylle drivstoff og vaske bilen
Volvo tar service et langt steg videre.
Bilmarkedet er i stadig endring, og produsentene tar hele tiden nye grep som skal gjøre det mer fristende å velge akkurat dem.
En ting er naturligvis bilene i seg selv. De er viktige. Men nå får du også ulike pakker som gjøre bilholdet enda enklere enn det har vært. Mye har vært knyttet opp mot nødvendig vedlikehold. For eksempel får du mange steder en personlig mekaniker å forholde deg til, bilen kan plukkes opp hjemme hos deg i forbindelse med service og serviceavtale kan avtales til spesialpris ved kjøp.
Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen
Personlig tjener
Men Volvo går lenger. I Norge starter de i vinter opp en tjeneste som gjør at du kan få levert dagligvarene dine direkte inn i bagasjerommet, mens du er på jobb eller gjør andre ting.
Og i USA er de også i gang med et nytt prøveprosjekt. XC90 og V90-kundene skal rett og slett få sin egen, personlige hjelper!
Denne har mange kjøpt – helt usett
Bilguide: Fortell oss om bilen din!
Vil gi bileierne tiden tilbake
Det starter som et pilot-prosjekt i San Francisco. Der vil rundt 300 Volvo-eiere få det nye "concierge-"tilbudet.
En kundeundersøkelse Volvo har gjort i USA, viser at 70 prosent ønsker at noen skal ta seg av å fylle opp tanken for dem. 56 prosent ønsker at bilen hentes og leveres i forbindelse med rutinemessig vedlikehold – og 49 prosent ønsker at bilen skal kunne flyttes til et annet sted ved behov.
– Tenk deg at du parkerer bilen på jobben din. Så, når du er ferdig, står den der, nyvasket, med full tank og tilbake fra service hos Volvo, forteller Björn Annwall, en av sjefene for kundetjenester hos Volvo.
– Dette er bare starten
Ved hjelp av App, digital engangsnøkkel til bilen og mobiltelefonen, vil Volvo gjøre livet lettere for kundene sine.
– Nå gjør vi noe nytt, og får med oss nye samarbeidspartnere. Dette er bare starten, sier Anders Tylman-Mikiewicz, sjef for kundetjenester hos Volvo Car Group.
Nå tar Volvo handlingen et steg videre
Pilotprosjekt også i Norge
Som nevnt, har altså Volvo et pilotprosjekt gående i Norge også. Her er tanken at kundene ved hjelp av en App og en digital engangsnøkkel til bilen, skal kunne få levert både dagligvarer og post direkte til bilen.
Bakgrunnen for at akkurat Norge er valgt ut til å teste tjenesten, er at vi har etablert gode vaner rundt handling via internett.