Vil fjerne hk-avgiften på båtmotorer

Gamle motorer støyer og forurenser mer enn nye.

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) vil fjerne hestekreftavgiften på båtmotorer. Foto: ANB
Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) vil fjerne hestekreftavgiften på båtmotorer. Foto: ANB

– Dagens avgift gjør at flere beholder de gamle motorene lengre enn normalt. Dette fører til økt forurensing, og mer støy fra de gamle motorene, sier stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Frp-talsmannen viser til at avgiften på båtmotorer ble innført i 1978 som en midlertidig ordning for å dempe salget av båtmotorer og redusere utslippene fra disse. Den gang var det 30 kroner per hestekreft i avgift. Nå er prisen 155 kroner pluss moms.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Båt-tyvene herjer fortsatt

- Virker mot sin hensikt

– Som med så mange andre avgifter er HK-avgiften nå bare en melkeku for statskassen. Jeg forventer at regjeringen legger handling bak ordene om å legge til rette for mer miljøvennlig ferdsel, sier Svendsen

Han mener at den opprinnelige begrunnelsen for innføring av avgiften ikke lenger eksisterer.

– Avgiften på båtmotorer i dag virker mot sin opprinnelige hensikt. Dette er et prakteksempel på at ny og mer miljøvennlig teknologi blir straffet og gjort utilgjengelig gjennom et avleggs avgiftssystem. Nye motorer er også tryggere, mer driftssikre og mer støysvake enn de gamle, poengterer Svendsen.

LES OGSÅ: Færre tyverier og skader

Lavere sikkerhet

– Enten man vil eller ikke, er det slik at båtmotorer naturlig må skiftes ut i en helt annen takt enn for eksempel bilmotorer, der dette knapt nok skjer. Da må også regjeringen vise måtehold og ta realitetene innover seg, sier Frp-talsmannen.

Han mener at HK-avgiften fører til lavere sikkerhet siden kjøp av ny motor blir utsatt i det lengste.

– Da blir det større risiko for motorhavari, sier han og legger til at mange kjøper motor med for lav effekt.

– Dermed blir manøvreringsegenskapene dårligere enn de burde ha vært, påpeker Kenneth Svendsen.

Les flere saker om bil og motor på siste.nos motormagasin her