Vil doble rekkevidden på elbilene – om bare tre år

Toyota har offensive planer.

MER EFFEKTIVE: Toyota annonserer nå at de har en rekke nye elbiler på gang de neste årene. Og fra 2026 skal de ha batterier med langt høyere effektivitet, som vil kunne doble rekkevidden sammenlignet med i dag.
MER EFFEKTIVE: Toyota annonserer nå at de har en rekke nye elbiler på gang de neste årene. Og fra 2026 skal de ha batterier med langt høyere effektivitet, som vil kunne doble rekkevidden sammenlignet med i dag.

Toyota var lenge skeptisk til elbiler. De satset i stedet tungt på hybridteknologi og og også på hydrogenbiler. Men så fulgte de etter mange av konkurrentene – og lanserte sin bZ4X i fjor.

Akkurat det har ikke gått helt på skinner så langt, men Toyota har på ingen måte tenkt å gi seg av den grunn.

Nå har de gått ut med offensive planer for videre dreining mot elektrifisering. 1,5 millioner elbiler skal produseres årlig innen 2026.

Ti nye elbiler

Toyotas nye toppsjef Koji Sato, presenterte forleden den nye og ambisiøse retningen for selskapet på en pressekonferanse:

– Vi vil utvide vårt utvalg av batteri-elektriske biler de kommende årene. Samtidig vil vi gjøre vårt ytterste for å utvikle neste generasjons elbiler og skape nye forretningsmodeller, fortalte Sato.

I denne planen ligger det at Toyota-konsernet skal lansere ti nye elbilmodeller innen 2026. I Europa vil satsingen fortsatt være på det de selv kaller bZ-produktlinjen, med fokus på forbedrede ytelser.

Den eneste som klarte å yppe seg mot elbilene i fjor

FØRST UT: bZ4X kom til Norge første gang i fjor. Bilen har hatt en ganske trang start etter problemer med hjulbolter, så mye oppmerksomhet rundt rekkevidden. Men det har ikke skremt mange norske kunder fra å kjøpe den.
FØRST UT: bZ4X kom til Norge første gang i fjor. Bilen har hatt en ganske trang start etter problemer med hjulbolter, så mye oppmerksomhet rundt rekkevidden. Men det har ikke skremt mange norske kunder fra å kjøpe den.

– Et taktskifte

I desember kunngjorde Toyota Europa planer om å lansere fem nye bZ-modeller innen utgangen av 2026, i tillegg til bZ4X som allerede er i salg.

Fra 2026 skal det så skje mye med elbilene fra selskapet. Ifølge Sato skal de benytte batterier med langt høyere effektivitet, som vil kunne doble rekkevidden sammenlignet med i dag. Da snakker vi en aldri så liten revolusjon.

– Dette er et taktskifte og gode nyheter for det norske markedet. Vår nye elbil bZ4X har allerede slått godt an i Norge, og er den nest mest solgte bilen så langt i 2023, sier Piotr Pawlak som er administrende direktør for Toyota Norge, i en pressemelding.

Godtar at kundene hever kjøpet

KOMMER SNART: Innen utgangen av 2026 skal det komme fem nye bZ-modeller på det europeiske markedet. Vi må neppe vente veldig lenge på den første av dem,
KOMMER SNART: Innen utgangen av 2026 skal det komme fem nye bZ-modeller på det europeiske markedet. Vi må neppe vente veldig lenge på den første av dem,

Redusere utslipp

Toyota har som mål å redusere gjennomsnittlige CO2-utslipp for kjøretøyene som selges globalt med 33 prosent innen 2030 og med over 50 prosent innen 2035, sammenlignet med 2019.

I tillegg vil bilgiganten jobbe med å redusere karbonavtrykket til sine produksjonsprosesser gjennom tiltak som bruk av fornybar energi og forbedring av energieffektivitet. Innen 2035 skal alle Toyotas bilfabrikker være karbonnøytrale.

Klikk her for å lese testen vår av bZ4X

Video: Her er vår første test av bZ4X i Norge

...og her setter vi terrengegenskapene på prøve