Vi trodde det var slutt – nå gjør den comeback

LOS ANGELES (Broom/TV 2): Enda mer brutal – men på en annen måte.

GMC sluttet egentlig å produsere "militærbilen" Hummer for mange år siden. Markedet for de tre modellene, H1, H2 og H3 ble for smalt – selv om de var populære en periode. Det ble for få som kjøpte de ruvende og tørste SUV-ene.

Men så kom elektrifiseringen – og med den pustet man nytt liv i Hummer H2. Den fikk tilleggsbetegnelsen EV – som står for Electric Vehicle (elektrisk kjøretøy). Nå er den sterkere, raskere og råere enn noen gang. Og det sier ikke så lite!

Akkurat nå vises bilen på LA Autoshow – og den ruver godt selv i USA.

(Vi har sett nærmere på bilen – og du kan se video av dette øverst i artikkelen. Teksten fortsetter under bildet).

CABRIOLET: Taket kan fjernes, slik at du får litt vind i håret når du criuser rundt i offroad-løypa.
CABRIOLET: Taket kan fjernes, slik at du får litt vind i håret når du criuser rundt i offroad-løypa.

Diger

En god del amerikanske kunder har faktisk fått sin H2 EV, allerede. Vi møter på et par eksemplarer på veiene i Los Angeles. Den tar god plass i trafikkbildet, det kan vi skrive under på.

En egen SUV-utgave kommer også. Planen er at den lanseres som 2024-modell, neste år.

Den koster faktisk litt mindre enn pickup-modellen.

Startprisene på H2 EV i USA er rundt 750.000 kroner.

Allsidige saker: Denne Hummeren leker ubåt!

Over 1.000 hestekrefter!

Den elektriske Hummeren kommer i fire versjoner:

EV2: Innstegsmodellen med to elmotorer på til sammen 625 hk. Rekkevidden er på drøyt 400 kilometer, målt etter den amerikanske EPA-standarden. Bilen blir tilgjengelig fra våren 2024.

EV2x: Har også to elmotorer på 625 hk. Rekkevidden økes til minst nesten 500 kilometer. EV2x får også adaptiv luftfjæring, som innebærer at bilen kan løftes 15 centimeter.

EV3x: Denne har tre elmotorer, minst 480 kilometers rekkevidde og 800 hk. EVx3 kom på markedet i USA i høst.

Edition 1: Tre elmotorer – på drøyt 1.000 hestekrefter! Hummer lover at 0-100 km/t er i mål på drøyt tre sekunder – og at rekkevidden er på 560 kilometer.

Toppmodellen koster fra rundt 1,2 millioner kroner i USA. Avhengig av hva man bestemmer seg for i nasjonalbudsjettet, kan den bli betydelig dyrere å importere til Norge.

Fra miljøversting til elbil: Hummer blir elektrisk

Rå i terrenget

Hummer EV-modellene får et 800-voltsystem, slik Porsche Taycan også bruker. Dermed skal den nye el-pickupen kunne lynlades med opptil 350 kW. Det skal gi opptil 160 kilometer rekkevidde på 10 minutters lading.

Hummer understreker naturligvis at nykommeren vil bli en råtass i terrenget, og at den kan bade i vanndybder på opptil 60 centimeter. På det meste har den dessuten 40 centimeters bakkeklaring.

Det foreligger dessverre ingen planer om å få bilen til Norge. Fra årsskiftet ligger den dessuten an til å få betydelige avgifter. Så skal du hente en, så får den inn i landet før nyttår ...

Les mer om Hummer H2 EV her

Video: Her kan du se mer om Hummer H2 EV:

Gjør comeback – som million-bil