Vi har fått én million flere biler i Norge – og det har gått fort
Det handler ikke bare om elbiler.
Bilsalget i Norge kan svinge mye fra år til år. Går vi tilbake til 2002, var det nede på 88.716 personbiler. I fjor var vi i helt motsatt ende av skalaen med all time high: 176.276 biler.
Men utviklingen siden år 2000 har vært helt tydelig. Det har jevnt og trutt blitt flere biler på norske veier. Mange flere biler.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) la nylig frem rapporten «Personbilen og bilparken i endring», De har sett nærmere på utviklingen fra 2000-2022.
Toppår i 2011
Det har altså kommet til langt flere biler enn det har forsvunnet ut. Det handler om høyt salg av nye biler, i tillegg betydelig import av brukte biler. Mens vi altså ikke har vraket like mange biler.
I 2000 var det bensinbilene som dominerte. Da hadde hele 82,2 prosent av alle nyregistrerte biler bensinmotor under panseret. I 2007 var det for første gang flere registreringer av dieselbiler enn bensinbiler. Det året ble det for øvrig registrert bare fem elbiler. Samtidig ble det registrert fire ladbare hybrider.
Toppåret for diesel var i 2011, da hadde dieselbilene en markedsandel på over 75 prosent. Så startet nedturen. I dag er salget helt marginalt.
Biltest fra 2011: Gjett hva den hadde under panseret
1,9 personer per bil
Elbilene tok over som dominerende drivlinje i 2018, nå er andelen rundt 80 prosent. Ikke ulikt den posisjonen dieselbilene hadde for 11 år siden.
Det har ikke bare blitt flere biler i Norge siden år 2000. Vi har også blitt flere innbyggere, men den økningen er ikke i nærheten av antall biler.
I 2000 var det 2,4 innbyggere per registrerte personbil. I dag er tallet 1,9.
– Det sier noe om vårt bilbehov, fastslår OFV.
Trenger vi egentlig så mange flere biler enn Passat Alltrack?
Fortsatt flest dieselbiler
Forklaringen på dette er sammensatt. Det handler blant annet om at mange har fått bedre råd. Mange familier har to biler, noen også flere. Det har også blitt flere single husholdninger. Men samtidig bor flere urbant, det burde påvirket antall biler motsatt vei.
Særlig de første årene kom elbilene gjerne i tillegg til en nummer én-bil. Mange supplerte bensin- og dieselbilen med en elbil. Nå er det slett ikke uvanlig at mange har to elbiler.
Fortsatt er det klart flest dieselbiler på norske veier, selv om bestanden siden 2017 har gått noe ned. Tall fra OFV viser at det nå er rundt 1,1 millioner dieselbiler her til lands. Antallet bensinbiler er på rundt 820.000. Og elbiler? Dem er det rundt 545.000 av.
Du kan lese mer om OFV-rapporten her:
Bensin- og dieselbilene fases ut
Bensinbilene er forresten klart eldst. Dermed kan vi forvente at mange bensinbiler vil bli vraket de neste årene. Dieselbiler fra toppåret 2011 har nå blitt 11 år. Det er en alder der en del biler begynner å bli klare for høgger'n.
Nybilmarkedet har altså forandret seg enormt på de siste 22 årene. Det vil også merkes godt på bruktmarkedet de kommende årene. Det vil bli flere elbiler å velge mellom, mens utvalget av bensin- og dieselbiler jevnt og trutt vil falle.
Dette er et av temaene vi tar opp i ukens episode av BroomPodden. OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen er gjest her:
Topp 10: Går mot strømmen og kjøper dieselbil
Video: Dette var en storselger – med dieselmotor