Alvorlig dekk-skade og sprekt bremseskive var bare noe av det kontrollørene avdekket under en tungbilkontrollen. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen.
Alvorlig dekk-skade og sprekt bremseskive var bare noe av det kontrollørene avdekket under en tungbilkontrollen. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen.

– Vi frykter at noen sjåfører presses til å kjøre farlige vogntog

Disse vil du ikke møte langs veien.

Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Målsetningen er å luke ut farlige kjøretøy og førere – og dermed øke trafikksikkerheten langs våre veier.

Nylig var kontrollørene hos Utekontroll på plass både i Ørje og ved Svinesund. Her ble det avduket flere alvorlige mangler. Såpass alvorlige at det endte med kjøreforbud på flere lastebiler og vogntog.

Alvorlig skade på dekk

Biler med så alvorlige dekk-skader har ikke noe på veien å gjøre. Foto: Statens vegvesen.
Biler med så alvorlige dekk-skader har ikke noe på veien å gjøre. Foto: Statens vegvesen.

Blant annet hadde et vogntog alvorlig skade på et dekk. Skaden var så omfattende at gikk helt inn til corden, som er en bærende del av dekket.

– Dette er såpass alvorlig at dekket kan eksplodere, eller spareres. Det vil si gå i oppløsning. Dette kan jo få dramatiske følger, så her var det ingen vei utenom kjøreforbud.

Det sier Bent Müller som er Seniorinspektør i Statens vegvesen til Broom.no.

Her får du bruktbil med konkurs-rabatt

Farlige bremser

Samme vei gikk det med et kjøretøy som ble stoppet med en stor og gjennomgående sprekk i bremseskiven.

– Dette var ille. Jeg tør nesten ikke tenke på hva som kunne skjedd her om kjøretøyet hadde måtte foreta en rask nedbremsing fra 90 km/t, med last om bord, sier Müller.

Bremseskiven kan dele seg og rett og slett falle i fra hverandre. At dette er trafikkfarlig er bare forbokstaven ...

Videre fikk tre andre kjøreforbud for mangelfull lastsikring og ett for manglende utsyn. Tre fikk gebyr for overlast og det ble gitt fem skriftlige mangler.

Når det ser slik ut nærmer det seg ofte bil-livets slutt

Dette er et bilde av bremseskiven til en av bilene som ble stoppet i tungbil-kontrollen. Sprekken er gjennomgående, og feilen er graverende. Foto: Statens vegvesen.
Dette er et bilde av bremseskiven til en av bilene som ble stoppet i tungbil-kontrollen. Sprekken er gjennomgående, og feilen er graverende. Foto: Statens vegvesen.

Må utbedres

Det ligger for så vidt i ordet kjøreforbud, at man ikke få kjørt videre før manglene er utbedret. Det som helt konkret skjer er at bilene må berges til verksted for å få reparert feilene.

– Ja, den med sprekt bremseskive må taues til verksted for reparasjon. Når det gjelder den med feil på dekket, er det vanlig at et dekk-verksted rykker ut, skur av det / de aktuelle hjulene, skifter dekket og så monterer det igjen, forklarer Müller videre.

Denne bagen i UP-bilen inneholder noe de veldig sjelden bruker

Noen sjåfører tar sjanser

Det gjelder det samme her som for personbiler. Den som kjører, er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand.

Men innimellom glipper det altså. Det kan det være flere grunner til.

– Mange sjåfører er dyktige og har det meste på stell. Det gjelder de fleste, heldigvis. Men noen tar sjansen på at det går bra. Det gjøre det ikke alltid.

– Så har vi dem som kjører og setter fra seg én tilhenger et sted, for eksempel Gøteborg, og bare hekter på en annen og kjører tilbake. Tidspress gjør at de kanskje glemmer å sjekke.

– Vi frykter også at noen sjåfører presses av arbeidsgiver til å kjøre, selv om de vet at alt kanskje ikke er helt på stell, forklarer.

Verdenspremiere: Dette er mye elbil for lite penger

Video: Her tester vi en skikkelig arbeidsbil, nemlig Toyota Hiace