Vi blåser i politikerne – kjøper diesel

Nye avgifter har liten virkning så langt. Se hvilke biler som selger mest akkurat nå.

Mange synes nok av prisen på både diesel og bensin allerede er høy nok   men i Sverige diskuteres det nå å øke den til 42 kroner per liter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Mange synes nok av prisen på både diesel og bensin allerede er høy nok men i Sverige diskuteres det nå å øke den til 42 kroner per liter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

I høst ble mange norske bileiere mildt sagt oppgitt over regjeringens snuoperasjon rundt avgiftspolitikken for biler.

I 2007 ble diesel løftet fram som det mest miljøvennlige, på grunn av lavt Co2-utslipp. Man visste imidlertid også at disse bilene hadde høyere Nox-utslipp en bensinbilene – dette er utslipp som bidrar til dårlig luftkvalitet lokalt.

Del med dine Facebook-venner

Det kan altså med en gang slås fast at dieselbiler er verst for lokalt miljø, mens bensinbiler ødelegger mer globalt sett.

Fram til 2007, da dieselbilene fikk en mye gunstigere avgift enn bensin, var fordelingen omtrent 50/50. Siden den tid har imidlertid diesel tatt overhånd – og i 2011 hadde omtrent 75 prosent av nybilene dieselmotor.

Bakgrunn: Dieselbilene taper – de reneste vinner

Endring i markedet

Men siden luftkvaliteten i storbyene er blitt så dårlig, har politikerne bestemt at det nå er dieselbilene som er verstingene.

I høst ble det derfor lagt opp helt nye avgifter som ble gjeldende fra januar 2012.

Sentio gjorde i november en spørreundersøkelse for Nationen, for å undersøke hvordan den politiske snuoperasjonen påvirket folks syn på dieselbiler. Resultatet av denne var overveldende. Inntil da hadde altså rundt 75 prosent av nybilkjøperne valgt diesel – mens i undersøkelsen svarte kun 34 prosent det samme.

Det er et resultat som antyder at vi kommer til å se en klar dreining i markedet i 2012.

Les hele saken om markedsundersøkelsen til Sentio her

Vil fremdeles ha diesel

Nå er imidlertid salgstallene for januar klare – og til tross for avgiftsendringene er fordelingen mer eller mindre nøyaktig slik den var i 2011: Syv av ti velger fremdeles å kjøpe diesel.

– Det er med andre ord ikke gjort i en håndvending å endre folks vaner. Det som naturligvis blir spennende i tiden som kommer, er å se hvordan utviklingen fortsetter. Jeg vil nok tro at vi skal se en endring mot høyere bensinandel. Men kanskje det ikke skjer like raskt og blir like omfattende som politikerne håper på, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

LES OGSÅ: Hva skal man med diesel?

Suveren elbil

Han tror mange bilkjøpere akkurat nå er litt forvirret og usikre på hvilke drivstoff som er mest gunstig å velge.

– Faktum er naturligvis av verken diesel eller bensin egentlig kan sies å være miljøvennlige. Så skal en tenke miljø så må det bli elbil eller hybrid. Den utviklingen vi så på elbilmarkedet i 2011 vil nok til en viss grad fortsette også i år, sier Christensen.

Og elbilene selger slett ikke verst. Men en modell er i særklasse. Nissan Leaf ble solgt i 210 eksemplarer i januar – og står dermed for en vesentlig andel av totalen på 257.

Flere solgte biler

For øvrig viser salgstallene at Volkswagen og Toyota troner på toppen, slik vi er blitt vant med. De har markedsandeler på henholdsvis 14,1 og 12,8 prosent. Golf er som vanlig den mest solgte modellen.

Men både VW og Toyota hadde lavere tall i årets første måned sammenlignet med januar i fjor.

Totalt ble det solgt 10.838 biler, som er en økning på 4,5 prosent sammenlignet med januar 2011.

Blant de som øker mest er Volvo – som nå ligger oppe på tredjeplass med 911 solgte biler. De har en økning på 38,9 prosent fra i fjor, og har en markedsandel på 8,4 prosent.

LES OGSÅ: Solgte 18 biler på en dag

Økt salg av premiumbiler

Ford ligger på fjerdeplass, så kommer premiummerkene Audi og BMW – som øker salget med henholdsvis 87 og 55,7 prosent fra samme måned i fjor.

Vi tar også med at Mercedes øker med 27,7 prosent og solgte 461 biler. Den store SUV-en ML står for 86 av disse.

At flere vil ha trekk på alle fire hjul er tydelig ved at 35 prosent kjøpte biler med 4x4. En økning på 10 prosent sammenlignet med totalen for 2011.

Er det riktig å gi blaffen i ønsket om å redusere andelen dieselbiler? Eller må vi snart innse at det trengs en endring i bilvanene? Bruk kommentarfeltet under:

De mest solgte bilmerkene i januar

Merke Antall Markedsandel

1. Volkswagen 1.528 14,1 prosent

2. Toyota 1.388 12,8 prosent

3. Volvo 911 8,4 prosent

4. Ford 828 7,6 prosent

5. Audi 789 7,3 prosent

6. BMW 721 6,7 prosent

7. Nissan 673 6,2 prosent

8. Peugeot 493 4,5 prosent

9. Mercedes-Benz 461 4,3 prosent

10. Skoda 430 4,0 prosent

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.

LES OGSÅ: Her er bilene som solgte best i Europa i 2011