Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

Her er det mange ting å passe på!

Enten er det et merke med generelt høyt verditap, SUV med stor bensinmotor i stedet for diesel som 'alle' vil ha   eller en farge som mange opplever som ukurant: Det er svært mange faktorer som påvirker hvilke biler som får størst verditap i bruktmarkedet.
Enten er det et merke med generelt høyt verditap, SUV med stor bensinmotor i stedet for diesel som "alle" vil ha eller en farge som mange opplever som ukurant: Det er svært mange faktorer som påvirker hvilke biler som får størst verditap i bruktmarkedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Angående verditap: Kan du si noe om hva som gjør at enkelte biler faller så mye fortere enn andre? Er det noen spesielle "verstinger" her, eller er det vanskelig å forutse hvilke biler som kommer til å gjøre det dårlig med tanke på annenhåndsverdi?

Jeg synes disse mekanismene er svært vanskelige å forstå og tar imot en liten forklaring her med stor takk! Hilsen bilinteressert fra Stavanger.

Benny svarer:

Hei på deg i Stavanger!

Skjønner godt at dette kan være vanskelig å forstå, det synes nok også de aller fleste i bransjen også, fra tid til annen.

Men heldigvis er det sånn at vi nok klarer å forutsi ganske ofte hvilke biler som får det største verditapet.

For en bilkjøper er dette naturligvis svært interessant. Det er smart å ha det med som en faktor når man velger nybil – og det er også svært viktig i forhold til å betale "riktig pris" for brukte eksemplarer.

Bare da kan man få et så rimelig bilhold som mulig – hvis det da er mulig å bruke ordet "rimelig" om det å ha bil i Norge. Men det er stor forskjell på en bil som har tapt seg 45-50 prosent etter fem år, som de beste gjør - kontra en bil som har halvert prisen etter bare tre år.

Enkelt forklart kan vi skille mellom merker og modeller her. Det er nemlig sånn at enkelte bilmerker generelt har høyere verditap enn andre. Det er gjerne de merkene som ikke selger så veldig godt – men som likevel ikke har noen spesiell entusiastfaktor. De er altså egentlig volummerker, problemet er bare at de ikke klarer å oppnå de helt store volumene.

Her hjemme har merker som Opel, Renault og Citroën slitt tungt i mange år. De har underprestert på nybilsalg – og i bruktmarkedet er ikke bilene deres akkurat varmt hvetebrød heller.

Lav interesse betyr lavere priser – så enkelt er det.

Interessen i bruktmarkedet henger nøye sammen med salgstallene merkene har som nybil. Bestselgere klarer seg som regel godt i bruktmarkedet også.

Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.
Citroën C5 er en stilig og velkjørende stasjonsvogn, men salget har vært dårlig og verditapet stort.

SE VIDEO: Slik går du fram når du kjøper bruktbil

Taper mye penger

På modellsiden er det mer sammensatt. Her kan det for eksempel handle om at trendene i markedet forandrer seg – slik at enkelte modeller blir mindre attraktive. Det er ikke så veldig mange år siden store sedaner var ganske populært, nå skal "alle" ha stasjonsvogn eller SUV i stedet, dermed blir disse tungsolgte.

Ta et eksempel: Forrige generasjon Audi A6 sedan har sannsynligvis plass nok for de fleste familier, men familiene SKAL ha stasjonsvogn i stedet. Dermed blir sedanen tungsolgt – og får høyere verditap.

Så er det modeller som aldri tar av og som fort havnet borte i en krok hos bilforhandlerne. De selger lite som nybil og går under radaren hos de fleste på bruktmarkedet.

Dette kan i utgangspunktet være helt kurante biler. Nybilkjøperne har bare ikke oppdaget dem i stort omfang.

Noen kjappe eksempler: Honda FR-V, Nissan Note, Skoda Roomster og Jeep Compass. Det er ikke noen galt med noen av dem, de har bare ikke truffet markedet.

Her må vi huske at antall modeller i nybilmarkedet har eksplodert de siste årene. Da blir det stadig tøffere å markere seg – og i praksis er det slik at de store merkene tar over mer og mer av markedet.

Til slutt: Biler som skiller seg ut med ukurant motor, sær farge – eller mangler utstyr mange anser som vesentlig.

På store biler /SUV-er er "riktig" motorisering viktig. Det som faller gjennom her, er særlig store bensinmotorer.

Jeg tviler på at de vil velte familiebudsjettet, men kjøperne ligger ofte laaangt unna, og velger mer fornuftig dieselmotor i stedet. Dermed stuper prisene, enten er det en Mercedes ML eller Mercedes E-klasse med stor bensinmotor.

Det gjelder forresten på mer "folkelige" biler også. Akkurat nå finner du en sak på her på broom om Opel Insignia OPC. Et råskinn av en stasjonsvogn som i utgangspunktet burde være drømmebilen for mange. Stasjonsvogn med 324 hestekrefter og et hav av utstyr. Etter tre år er nybilprisen halvert! Med andre ord er det en første-kjøper her som taper MYE penger.

Når en Opel har stor motor og nypris på over en million kroner - da blir også verdtitapet voldsomt.
Når en Opel har stor motor og nypris på over en million kroner - da blir også verdtitapet voldsomt.

LES SAKEN: Halv pris på unik versting


Voldsomme optimister


Dette med utstyr har vi vært innom flere ganger. Kombinasjonen diesel og automat er en slager særlig blant SUV-ene. Kommer du over en tilsvarende bil med bensinmotor og manuell girkasse – ja, da skal prisen være mye lavere.

Generelt kan jeg si at jo dyrere bil – jo mer utstyr forventer kjøperne seg.

SUV-er eller store stasjonsvogner fra en halv million og oppover, skal ha skinn og helst navigasjon. Ting som cruise control og parkeringssensorer er også viktig. Men på utstyr er det en balansegang. Det er viktig å få med det "nødvendige" – men du får ikke igjen pengene hvis du går amok og krysser av for det meste som finnes.

Men finner du en Mercedes ML med stoffseter og manuell girkasse (ja, gjerne også bensinmotor): Da skal prisen være ekstremt gunstig (og du skal være klar over at du kommer til å slite med å selge den videre selv når den dagen kommer)

Til slutt noe som mange spør meg om: Finnes det ikke listepriser på bruktbiler? Svaret er ja – det gjør det. Men i praksis blir de mindre og mindre til å stole på. Dette markedet har vært i stor utvikling de siste årene, der framveksten av rubrikkannonser på internett særlig har endret på mye.

Nå er det enkelt for de fleste bruktbilkjøpere å danne seg et bilde av hva prisene ligger på, det er bare å bruke litt tid på nettet.

Husk bare at de fleste ellers så sindige nordmenn plutselig blir til noen voldsomme optimister når de skal selge bilen sin. Det gjelder særlig privatselgere som noen ganger lever i drømmeland. Deres annonser blir ofte stående lenge, til de skjønner poenget og går kraftig ned i pris. Slik sett er de fleste forhandlere mer til å stole på. De kjenner markedet (eller bør i alle fall gjøre det) og er opptatt av kombinasjonen av god pris, men også få bilen ut av butikken før det går altfor lang tid.

Husk også at biler fra privatpersoner skal ligge en god del under forhandlerbiler i pris. Det er hos private du gjerne kan gjøre de aller beste kjøpene – og hvor muligheten til pruting er størst. Hvis noen sitter på en litt ukurant bruktbil og har forsøkt å selge den over lang tid uten napp – da er det bare å prøve seg med et skikkelig lavt bud.

Jeg håper dette oppklarer litt.



Store SUV-er som Mercedes ML har generelt stort verditap . og det blir virkelig ille hvis man skiller seg ut med
Store SUV-er som Mercedes ML har generelt stort verditap . og det blir virkelig ille hvis man skiller seg ut med


I andre enden: Disse taper seg minst



Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære på nybil – og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: