Verdensrekordforsøk: Skal kjøre Murmansk-Oslo på én tank

Les hvordan - og hvorfor et vater pakkes med i bagasjen.

Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal forsøke å kjøre 2500 km på 70 liter diesel. Klarer de det setter de verdensrekord! (Foto: Benny Christensen)
Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink skal forsøke å kjøre 2500 km på 70 liter diesel. Klarer de det setter de verdensrekord! (Foto: Benny Christensen)

Ja – det mener i alle fall Knut Wilthil og Henrik Borchgervink. De har planer om å slå den gamle rekorden som er på 245,6 mil.

– Den bilen hadde i tillegg en drivstofftank som er 7-liter større enn vår, forteller de.

Startskuddet for verdensrekordforsøket går i Murmansk den 23. september og målet er å komme til Oslo, eller helst enda litt lengre.

– Drammen eller helt til Holmestrand kanskje! Det hadde vært utrolig moro å klare, smiler de to gode kompisene som til daglig er kolleger på Avinor.

– Går vi dieseltomme på Kløfta, så klarer vi det ikke. For oss gjelder det å tyne så mye energi som mulig ut av hver eneste dieseldråpe. For å nå målet i Oslo så må gjennomsnittsforbruket ligge på 0,283 liter på mila forteller de.

Man skjønner at gutta mener alvor, så de snakker om cirka og så kommer med tre desimaler som om det var det mest naturlige i verden ... Disse gutta snakker ikke om liter – men milliliter!

Synes du at du drar kjensel på disse to herrene så stemmer nok det. De har nemlig kjørt både langt på lite drivstoff tidligere også. Da var strekningen Oslo- Kirkenes. Les hvordan det gikk her:

Henrik-og-Knut (Foto: Benny Christensen)
Henrik-og-Knut (Foto: Benny Christensen)

Har montert vater

Nå er de altså klare igjen. Til enda lengre tur og enda lavere drivstofforbruk.

På forrige tur klaret de et gjennomsnittsforbruk på 0,35 l/mil og var vel fornøyd med det. Men ikke nå lengre.

– Nei, en tysker satte nye verdensrekord i sommer, og det er å ta hans rekord som er målet. Rett og slett å sette ny verdensrekord.

– Ny bil denne gangen?

– Både ja og nei. Vi kjører fortsatt Ford Mondeo stasjonsvogn, men en nyere utgave. Denne har en 1,6-liter diesel på 115 hk mellom forskjermene.

– Hva har dere gjort med bilen?

– Absolutt ingenting unntatt å sette på klistremerker. Dette er en helt standard bil – akkurat slik den leveres ifra butikken.

– Det eneste vi skal gjøre er å montere et vater

Et vater? Er det ikke snekkere som bruker det?

– He, he ... Jo, men du forstår at når det blir mørkt så kan det være litt vanskelig å vurdere hellingen på veien. Så derfor tar vi med vater, forklarer Henrik.

– Har dere trent?

– Å ja. Det her blitt mange turer opp og ned Lierbakkene. Det å finne optimalt turtall og gir i motbakkene er det som byr på den største utfordringen. Men jeg tror vi begynner å få taket på det nå, forteller de to.


Dieselfylling, før nye test-turer opp Lierbakkene. (Foto: Benny
  Christensen)
Dieselfylling, før nye test-turer opp Lierbakkene. (Foto: Benny Christensen)

Slik er kvaliteten på de norske bestselgerne:

40 timer i bilen

De forklarer også at et turtall på rundt 1200 – 1250 o/min er gunstig i forhold til tilgjengelig moment kombinert medet gunstig drivstofforbruk. Da vil farten ligge på ca. 70 km/t, så noen fartsrekord blir det i alle fall ikke.

- På den forrige turen ble vi etter hvert plaget med soting i motoren. Her skal den nye motoren være bedre, men vi må nok ”blåse ut litt” et par ganger underveis – men bare i nedoverbakker ...

Hver lille motbakke og hvert eneste kryss er planlagt. Det er også planlagt slik at de største byene passeres på nattetid med lite trafikk.

40 timer skal turen, etter planen ta. Vi skal bytte litt på kjøringen og strekke på beina så vidt – men mer enn et par veldig korte stopp blir det ikke, forteller de. Motoren må ikke rekke å begynne å bli kald, og selvfølgelig legges disse stoppene i nedoverbakke slik at unødige og dyrebare dieseldråper ikke går tapt på å komme i gang igjen ...

– Kaffe – er du gal?

– Vi spiser i bilen underveis. Vann, frukt og nøtter blir menyen.

– Og sikkert en ”bøtte” kaffe til hver så dere ikke sovner?

– Nei – er du gal! Kaffe er vanndrivende og er det noe vi virkelig ikke har tid og råd til så er det tissepauser. Nei, kaffen får vi ta når vi kommer hjem ... Forhåpentligvis sammen med bløtkake for å feire ...

– Hva er det er verste som kan skje underveis?

– Regn og motvind er det vi er mest redde for. Det kan effektivt sette en stopper for rekorden når marginene er så ørsmå. Kø og veiarbeider er også elementer som du ikke finner i laboratorier og vindtunneler, men som vil øke spenningen og påvirke om vi greier det eller ikke, forteller de. Noe sier meg at værmelding og trafikkmeldingene oppdateres ganske ofte hos de to.

Optimal guttetur – for kona!

– Helt til slutt – hva sier familie, venner og kolleger til dette?

– Vi bruker feriedager og avspasering til turen. Noen synes nok at vi er litt ”nerdete”, men det skjønner vi ikke et døyt av, smiler de to kompisene lurt ...

– Kona mi synes forresten at dette var en optimal guttetur - for henne! Jeg kommer til å være klink edru, jeg kommer knapt til å være ute av bilen, og hun vet at vi kommer til å kjøre svært pent, og trenger hun en oppdatering på meg så går hun bare inn på broom.no får med siste nytt om ”gubben” der, forteller Henrik.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Ford S-Max 1,6 TDCI: Sparebøsse for storfamilien

Ser du gutta på deres vei, setter vi stor pris på et mobilbilde til redaksjonen@broom.no. Vi kommer også tilbake med rapporter underveis fra turen.