Her er tredje bil ut fra Polstar, logisk nok heter den Polestar 3.
Her er tredje bil ut fra Polstar, logisk nok heter den Polestar 3.
 Foto: Stefan Isaksson
 Foto: Stefan Isaksson
 Foto: DEJAN SOKOLOVSKI
 Foto: Stefan Isaksson
 Foto: Stefan Isaksson

Verdenspremiere: Denne blir tøff for konkurrentene

KØBENHAVN (Broom/TV 2): Her er nye Polestar 3.

Polestar har i løpet av kort tid etablert seg som nytt og høyst aktuelt bilmerke. Deres andre modell, en kompakt familiebil, som kort og greit heter 2, har hatt betydelig suksess.

Den nærmer seg nå fort 10.000 solgte eksemplarer, bare her i Norge.

Polestar har over lengre tid annonsert at modellutvalget skal økes. Nå er dagen her. For akkurat nå lanserer de sin første SUV, som enkelt og greit heter 3.

Premieren finner sted i København og vi i Broom er selvfølgelig til stede. Bilekspert Benny Christensen har tatt turen til Danmark og kan rapportere om en spennende nyhet:

Her er det like før Polestar drar av duken, i København.
Her er det like før Polestar drar av duken, i København.

– Svært konkurransedyktig

– Ja, dette er helt klart en bil som vil bite fra seg i Norge. Bare for å ta det med én gang: Polestar priser aggressivt. Bilen starter på hårfint under 740.000 kroner, i dagens avgiftssystem. Den blir altså dyrere fra årsskiftet. Men dette må kunne sies å være svært konkurransedyktig for en stor SUV med 4x4 og god rekkevidde, sier Benny.

Brooms bilekspert Benny Christensen er på plass når Polestar 3 debuterer.
Brooms bilekspert Benny Christensen er på plass når Polestar 3 debuterer.

– Polestar 2 er også gunstig priset. Den policyen følger de nå opp med 3. Bilen møter mange tøffe konkurrenter, men den legger seg et godt stykke under de tyske premium-bilene i klassen. Ja, også mange av de nye kinesiske bilmerkene skal nok få merke at dette blir en tøff konkurrent, mener Benny.

Akkurat lansert i Norge – koster hårfint mindre

Ingen tvil: Polestar sikter seg inn mot familiene her!
Ingen tvil: Polestar sikter seg inn mot familiene her!

Stor familie-SUV

Polestar 3 er rause 4,9 meter lang, den er 2,12 meter bred (inkludert sidespeil) mens den er 1,61 meter høy.

Linjene er sportslige, Polestar 3 er en velvoksen SUV.
Linjene er sportslige, Polestar 3 er en velvoksen SUV.

Bakkeklaringen er på rett over 20 centimeter, så den bør fungere godt også på rufsete veier. Den har firehjulsdrift som standard,

Videre byr den på god innvendig plass, og har et bagasjerom på 484 liter. Ikke aller best i klassen, men det holder nok for de fleste. Dessuten har den en «frunk», altså bagasjerom foran, på 32 liter.

Mens vi er inne på det praktiske kan vi også nevne at den kan trekke tilhenger på 2,2 tonn og ha taklast på 100 kilo. Med andre ord er takboks absolutt et gangbart alternativ her.

Polestar 2: Ned med prisen – opp med rekkevidden

Innvendig er det minimalistisk og ikke overraskende med en stor skjerm i midten.
Innvendig er det minimalistisk og ikke overraskende med en stor skjerm i midten.

Opptil 516 hestekrefter

Til å begynne med kommer Polestar 3 med ulike drivlinjer: «Long Range» og «Performance». De har samme batteri, på 107 kWt, netto (112 kWt brutto), men med forskjellige ytelser.

«Long range» får 490 hestekrefter i makseffekt og 840 Nm i dreiemoment.

«Performance» øker ytelsene til 516 hk og 910 Nm.

Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på henholdsvis 5,0 og 4,7 sekunder. Toppfarten for begge modeller er 210 km/t.

Nykommeren får en elektrisk dreiemomentfordeler med dobbelkløtsj på bakakselen - en videreutvikling av dreiemomentfordelingssystemet, som først ble utviklet for hybridbilen Polestar 1.

Skuffer og imponerer – dette er Polestar 1

Polestar sikter seg inn mot biler som BMW iX, Mercedes EQE og kommende Volvo EX90. I tillegg kommer en rekke konkurrenter fra Kina.
Polestar sikter seg inn mot biler som BMW iX, Mercedes EQE og kommende Volvo EX90. I tillegg kommer en rekke konkurrenter fra Kina.

God rekkevidde

Polestar 3 får også en funksjon som kan frikoble bakre motor. Med denne aktiv, sørger frontmotoren for fremdriften. Dette for å øke effektiviteten under gitte omstendigheter.

Videre kommer bilen standard med adaptivt luftfjærings-system som kan justere bilens demperegenskaper etter behov og skal sørge for god komfort.

Begge modellene får god rekkevidde. For «Long Range» er det snakk om opptil 610 kilometer, mens den hissigere «Performance» oppgis til 560 kilometer.

Oppgitt strømforbruk er 20,1 - 21,1 kWt per 100 km. for «Long Range». For «Performance» øker dette til 21,9 - 23,1 kWt.

Dette blir med andre ord ikke den mest effektive bilen på markedet.

Lading er et annet viktig punkt for mange potensielle kunder. Polestar 3 skal kunne hurtiglades på inntil 250 kW, som er bra.

Standardhjulene er på 21 tommer, mens hjul på 21 tommer finnes som tilvalg. Bremsene er levert av anerkjente Brembo.

Her ble det rett og slett 6 på terningen

3 blir en svært viktig bil når Polestar planlegger stor vekst de kommende årene.
3 blir en svært viktig bil når Polestar planlegger stor vekst de kommende årene.

Fra 739.200 kroner

Polestar har åpnet for online-bestilling av bilen i dag. Prisene starter altså på 739.200 kroner for «Long Range». «Performance» koster 70.000 kroner ekstra. Dette er før moms og eventuell vekt-avgift innføres. Her vil det bli endringer før bilene kan leveres.

Bilen kan for de utvalgte lanseringsmarkedene, inkludert Norge, etter planen leveres fjerde kvartal 2023.

Polestar 3 skal produseres i Kina og USA. I USA vil den bygges side-om-side med nye Volvo EX90, som langt på vei vil være samme bil. Bilene som kommer til Norge og Norden skal bygges i Kina.

Polestar planlegger å lansere en ny bil hvert år de neste tre årene. Målet er å tidoble salget globalt, fra 29.000 biler i 2021 til 290.000 innen 2025.

Bekreftet i sommer: Rålekker bil skal gå i produksjon

Se den første offisielle videoen av Polestar 3 under: