Dette er verdens eldste, fungerende og privateide 'familiebil'. 1884 modellen kan bli din på auksjon i USA den 7. oktober, og man regner med bud fra 2 millioner dollar og oppover. Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)
Dette er verdens eldste, fungerende og privateide "familiebil". 1884 modellen kan bli din på auksjon i USA den 7. oktober, og man regner med bud fra 2 millioner dollar og oppover. Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)

Verdens eldste fungerende familiebil kan bli din

Nå er dampbilen til salgs - men den blir ikke billig. Se video!

I hvertfall regner man med at det er der budene kommer til å starte, når verdens eldste, privateide bil frembys for salg på RM Auctions´ store samlerbilauksjon i Hershey, Pennsylvania fredag 7. oktober.

Les mer om auksjonen her:

Det skulle slå beina ganske ettertrykkelig unna myten om franske bilers ikke-eksisterende bruktverdi. Vi snakker nemlig om en 1884 De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos, et stykke arbeid som ble til midt i hjertet av Paris sykkelverksted-distrikt.

Se video av denne og andre samtidige dampbiler nederst i saken!

Kun fire eiere har hatt hånd om bilen så langt i dens 127-årige liv. Du kan bli nummer 5, men da regner man med at du må bla opp fra to millioner dollar og oppover... Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)
Kun fire eiere har hatt hånd om bilen så langt i dens 127-årige liv. Du kan bli nummer 5, men da regner man med at du må bla opp fra to millioner dollar og oppover... Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)

Gjennom de senere decenniene av bilens 127-årige eksistens har den ofte blitt kalt verdens eldste "familiebil". Den har nemlig plass til fire personer - riktignok rygg mot rygg, og den kan kjøres av én person - dog ikke uten en viss tilvenning, vil vi tro.

Lett og lettkjørt - til å være dampbil

Likevel, det som skiller den fra andre tidlige dampdrevne kjøretøyer er først og fremst "brukervennligheten".

Les også: Russerne var først ute med SUV

Dampkjelen er konstruert på en slik måte at den er kjøreklar og med fullt trykk allerede 45 minutter etter opptenning. Dessuten var den relativt kompakt, og med en vekt på bare 2.100 pund, eller drøyt 950 kilo hadde man overvunnet det største problemet med datidens dampkjøretøy. En ny og banebrytende dampkjele-konstruksjon var hemmeligheten bak det.

Dampmaskinen driver bakhjulene og styres med forhjulene - via et lite spade-aktig håndgrep. Foto: RM Auctions (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)
Dampmaskinen driver bakhjulene og styres med forhjulene - via et lite spade-aktig håndgrep. Foto: RM Auctions (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)

Bilen ble bygget av dampkonstruktørene Georges Bouton og Charles-Armand Trepardoux etter at forretningsmannen de Dion nærmest tilfeldig snublet over dem i deres verksted, og ble imponert over håndverket. Bestillingen ble gjort i 1881, og det ble eksperimentert med flere design før prototypen sto klar i 1884.

Toppfart på 60 kilometer i timen

Bilen har faktisk løpshistorie også: Den deltok med Bouton bak rattet i det første billøpet mellom Paris og Versailles i 1887, der den oppnådde en snitthastighet på 26 kilometer i timen, og toppfart på 60 (!) når det virkelig ville seg.

Siden bilen var den eneste som stilte opp i løpet er det rimelig å anta at den vant, også.

Noen kommersiell suksess ble den likevel ikke. For den jevne franskmann ble den for dyr, bensindrevne biler overtok fokuset, og kun rundt 30 identiske biler ble bygget i kjølvannet av denne prototypen.

Les også: Floppen Opel Antara prøver seg igjen

Med en totalvekt på under et tonn skiller denne bilen seg markert fra de fleste andre dampdrevne biler på 1800-tallets slutt. Høy pris og kommende bensinmotorer gjorde at det likevel ikke ble noen suksess. Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)
Med en totalvekt på under et tonn skiller denne bilen seg markert fra de fleste andre dampdrevne biler på 1800-tallets slutt. Høy pris og kommende bensinmotorer gjorde at det likevel ikke ble noen suksess. Foto: RM Auctions. (Foto: Steve Petrovich Shooterz LLC)

Grev de Dion beholdt bilen lenge, helt til 1906. Deretter ble den solgt til arméoffiseren Henri Doriol, som beholdt bilen uten å kjøre med den i hele 81 år. Deretter har den blitt solgt kun to ganger, slik at den som overtar eierskapet nå faktisk kun vil bli eier nummer fem på 127 år.

Mistet deler under krigen

Vedkommende får en bil som ble fullrestaurert på 1990-tallet. Da ble blant annet en rekke deler erstattet, som hadde blitt plukket av bilen for å holde diverse krigsmateriell i funksjonell stand under krigen.

Og da snakker vi om FØRSTE verdenskrig.

Del med Facebook-vennene dine!

Det finnes ikke mange biler på veien i dag som en gang måtte avgi deler på grunn av DEN krigen. På den annen side var denne bilen veteranbil allerede da den krigen startet...

Les også: Verdens første superbil? Hils på Lamborghini MIura

http://www.youtube.com/watch?v=riO3UUC9qo0