Varebil: Flytter du denne kan det koste flere hundre tusen

Mange tar sjansen – men det svir å bli tatt!

Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.
Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.

Kjøper du en personbil som varebil på grønne skilter, kan du spare veldig mye penger. Ikke sjelden snakker vi beløp helt opp mot 300 000 kroner.

Men da er det en helt klar forutsetning: Varerommet må være stort nok til å kunne romme den såkalte "statskassa". Det vil si en kasse som er 140 cm lang, 90 cm dyp og 105 centimeter høy. Mellom denne og forsetene skal det være en fastmontert skillevegg.

Det norske avgiftsnivået har invitert til mange rare krumspring opp gjennom årene. Dette er et av dem – og det er en veldig dårlig skjult hemmelighet at mange varebileiere flytter litt på skilleveggen, ofte fordi den rett og slett gjør det ukomfortabelt å kjøre bilen.

Fem ble tatt

Det kan imidlertid bli svært kostbart. Blir du tatt for å ha gjort dette, må du bygge om bilen til personbil – og betale fulle avgifter. Og det er akkurat det fem varebileiere i Bergen nå må gjøre.

Tirsdag hadde nemlig Statens vegvesen og Tollvesenet kontroll i byen. Til sammen 39 varebiler ble vinket inn og kontrollmålt. Fem av dem oppfylte ikke kravene til "statskassa" og må dermed bygges om.

LES OGSÅ: Lønner det seg å bygge om varebil til personbil?

Mange spekulerer

– Hvis vi kontroller en bil som ikke oppfyller kravene, må bilen bygges om til en personbil. Det hjelper ikke å flytte veggen fram igjen etter kontrollen, forteller Lars Harald Drange, inspektør i Statens vegvesen, til Bergens Tidende.

– Det er nok mange som spekulerer i at de ikke blir tatt og justerer på veggen med viten og vilje. Men noen får den også feilmontert fra forhandler, sier Drange til avisen.

Ikke forsvarlig å kjøre

– Jeg tror det er mange varebileiere som nok skjelver litt i buksene av dette. Det har vært store aksjoner mot dette tidligere også, men ting kan tyde på at det intensiveres nå. Og her tror jeg det er store mørketall, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– En regel er jo en regel, men det er heller ikke vanskelig å forstå at mange varebileiere er frustrerte. Jeg har vært borti flere varebiler som jeg med mine drøyt 190 centimeter rett og slett ikke kan kjøre på en forsvarlig måte. Jeg blir sittende altfor nært rattet. Derfor mener jeg det også er grunn til å se nærmere på disse målene – og om ikke noe burde vært gjort med det også, sier Benny.

LES OGSÅ: Dette er varebil-vinneren

Hva synes du om de norske varebil-reglene? Skriv i kommentarfeltet under: