TØFFERE: Nye Mitsubishi Outlander PHEV har fått et barskere design enn forgjengeren. Men til Norge kommer den ikke. Foto: Mitsubishi
TØFFERE: Nye Mitsubishi Outlander PHEV har fått et barskere design enn forgjengeren. Men til Norge kommer den ikke. Foto: Mitsubishi

Var verdens første ladbare hybrid-SUV

Mitsubishi har valgt å droppe Outlander i Norge.

Den ladbare hybriden Outlander PHEV var lenge en stor suksess for Mitsubishi i Norge. Bilen var tidlig ute med en god og ladbar hybridløsning – til priser som det må sies var relativt gunstige. Derfor solgte denne modellen lenge som varme wienerbrød.

Men så kom sjokk-nyheten til forhandlerne: Den nye Outlander-modellen ville ikke komme til Norge – og Europa. Kroken på døra for bestselgeren var et sviende slag for forhandlerne, og den merkbart mindre Eclipse Cross klarte på ingen måte å ta opp arven i salgsvolum.

TRE FARGER: Nye Mitsubishi Outlander leveres i utgangspunktet i tre forskjellige farger.
TRE FARGER: Nye Mitsubishi Outlander leveres i utgangspunktet i tre forskjellige farger.

Outlander siden 2001

Det ble andre markeder som fikk gleden av nye Mitsubishi Outlander PHEV, som ble lansert på nettet i oktober 2021. I Japan startet salget 16. desember 2021. Australia og New Zealand fulgte deretter i første halvår i år, og for kort tid siden var det salgsstart i USA og Canada av den nye modellen, som etter våre opplysninger bygges i Malaysia.

Opprinnelig ble Outlander lansert i 2001 som Mitsubishis første crossover/SUV. Senere har det blitt tre generasjoner av modellen, som etter hvert ble en bærebjelke i Mitsubishis modellprogram og sto for omtrent 20 prosent av salget. De første ladbare hybridene ble lansert i Japan i 2013, og med denne drivlinjen er det så langt solgt rundt 300.000 biler.

Mye tyder på at det populære bilmerket forsvinner

Øker merkbart

I den nye modellen – som altså norske bilkjøpere ikke får tilgang til – har bilen fått et nytt hybridsystem som leverer mer krefter, høyere ytelser og lengre, elektrisk rekkevidde. Samtidig er firehjulsdriftsystemet videreutviklet og forbedret -og bilen har fått et nytt og tøft design, både inn- og utvendig.

Effekten fra elmotorene foran og bak er økt, og med bytte til et 20 kWt batteri har den elektriske rekkevidden økt til 87 kilometer (WLTP). Når bensintanken i tillegg har blitt en god del større enn på forgjengeren, øker også den totale rekkevidden til bilen merkbart.

DESIGN: Slik tar den nye modellen seg ut skrått bakfra. Foto: Mitsubishi
DESIGN: Slik tar den nye modellen seg ut skrått bakfra. Foto: Mitsubishi

Sender melding hjem

Ikke uventet har nykommeren fått muligheten for en-pedals kjøring. Det nye firehjulsdriftsystemet gir optimal fordeling av kreftene til for- eller bakhjul avhengig av kjøreforholdene. Ikke mindre enn syv kjøremodus kan bilføreren velge blant, avhengig av kjøreforhold og kjørestil. Her er det et finmasket utvalg for forskjellige underlag – og mer kjørestil-baserte valg som Power og Eco.

Selvfølgelig henger bilen også med på førerassistansesystemer – fra filassistent og adaptiv cruise kontroll ,til automatisk fartsreduksjon inn i svinger og inn mot veikryss. Systemet Mitsubishi Connect har dessuten en funksjon som sender meldinger om kjørestatus til for eksempel foreldre.

Var en suksess i Norge - så billig får du den nå

Ville blitt for dyr

Bilen kan leveres som fem- eller sjuseter. De mest påkostede versjonene kommer med blant annet Bose premium lydsystem.

Mitsubishis nye flaggskip, Outlander PHEV, har altså mye å by på. Men det er gode grunner til at bilen ikke kommer til Norge. Ikke minst ville endringene for ladbare hybrider i forslaget til statsbudsjett uten tvil ha gjort den alt for dyr. Men fristende ser den absolutt ut!

FØRERPLASS: Lekkert interiør, her en modell med høyreratt for hjemmemarkedet.
FØRERPLASS: Lekkert interiør, her en modell med høyreratt for hjemmemarkedet.

Her er litt mer informasjon:

– Hybridbatteri på 20 kWt gir elektrisk rekkevidde opptil 87 kilometer Ladekontakten er av CHAdeMO-type, og i følge fabrikken kan batteriet hurtiglades til 80 prosent på 25 minutter. Med hjemmelading på 16A-krets tar det 4 timer. Varmepumpe er standard.

– Bensinmotoren på 2,4 liter leverer for sin del 126 hk (93 kW). Det er elmotor foran (60 kW/82 hk) og bak (70 kW/95 hk). Systemeffekten er 248 hk, største dreiemoment er 450 Nm. CVT trinnløs automatikk. Firehjulstrekk.

– Bilen har en egenvekt på 2.090 kilo, og tillatt totalvekt er 2.750 kilo. Tillatt tilhengervekt er 680 kilo.

– Nye Outlander PHEV er 4,71 m lang, 1,86 m bred, 1,74 m høy og akselavstanden er 2,71 m. Bakkeklaringen er 197 mm.

– Bensintanken rommer 56 liter. Forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,53 l/mil.

– Dekkdimensjon: P235/60R18.

– Bagasjerom 861 – 1.886 l.

– Toppfart: 171 km/t. Akselerasjon 0-100 km/t på 10,5 sekunder.

Mangler en ting for å bli en ny storselger

Video: Her tester vi Outlander som bruktbil