Var norsk familiebil-favoritt: Nå er det slutt

Kan ikke lenger kjøpes som nybil.

VW Passat er historie som nybil i Norge. Nå kan du nemlig ikke lenger bestille og spekke opp en bil selv, via hjemmesidene til VW i Norge.
VW Passat er historie som nybil i Norge. Nå kan du nemlig ikke lenger bestille og spekke opp en bil selv, via hjemmesidene til VW i Norge.

Neste år skulle VW Passat egentlig feiret 50-årsjubileum som nybil i Norge. Den romslige familiebilen har vært en storselger i mange av årene siden den debuterte i Norge i 1973.

Bare siden 1980 er det levert ut over 90.000 VW Passat til norske kunder.

Men nå er den rett og slett fjernet fra nybilvelgeren til VW i Norge. Skal du ha en ny Passat, må du velge en av bilene som står på lager.

Flere av forhandlerne har lagt ut på Facebook at det er slutt for Passat.

Passaten har vært med oss i Norge siden 1973.
Passaten har vært med oss i Norge siden 1973.

– Konvertert til elektriske modeller

Vi får bekreftet nyheten fra den norske importøren:

– Det stemmer at Passat ikke er tilgjengelig for det norske markedet nå, og det skyldes først og fremst at vi ikke har tilgjengelige produksjonsplasser for denne modellen resten av året.

– Store deler av markedet har allerede konvertert til elektriske modeller, som blant annet ID.4. Neste år kommer også ID.Aero som vi har stor på vil treffe godt også hos kunder som i dag har vurdert Passat, skriver kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge, Lars Joakim Hanssen i en e-post til Broom.

Fylte 40 år: Her tok vi et tilbakeblikk på alle Passat-generasjonene

GTE er bestselger

Sammenlignet med mange andre folkelige stasjonsvogner, klarte Passat seg lenge ganske godt i Norge. Det skyldes at VW her var tidlig ute med ladbar hybrid. Første generasjon Passat GTE solgte bra og kompenserte for at veldig mange kunder forlot bensin- og dieselvariantene.

Men nå har dette også bremset godt opp. Salget av ladbare hybrider er kraftig redusert så langt i 2022 og det er nok ikke veldig mye som tyder på en snarlig oppgang.

Det finnes en rekke motoralterantiver til VW Passat. Denne har faktisk en W8-motor. Men ingen helelektrisk utgave.
Det finnes en rekke motoralterantiver til VW Passat. Denne har faktisk en W8-motor. Men ingen helelektrisk utgave.

Slutt etter 28 år: Her tok vi farvel med konkurrenten Ford Mondeo

Elektrisk knockout

GTE med 218 hestekrefter er bestselgeren så langt i år, men noe storsalg snakker vi ikke om her: Totalt er det solgt og registrert rundt 130 nye Passater.

For å sette det tallet litt i perspektiv: Ved utgangen av mai var det registrert 3.067 eksemplarer av elbilen VW ID.4. Da snakker vi knockout.

Men i kulissene står en ny stasjonsvogn og venter på å tre fram og overta en del av kundene som savner Passat.

Her kan du lese mer om konseptbilen til VW

Elektrisk arvtaker

VW er nemlig en av de første som skal by på en elektrisk stasjonsvogn. Den heter I.D Aero - og lanseres neste år.

Uten at noe er bekreftet offisielt, er det mye som tyder på at det kommer to varianter av ID. Aero – sedan/kombicoupe og en stasjonsvogn.

ID. Aero bygges på Volkswagens MEB-plattform, og dermed som en ren elbil fra bunnen av. Den helelektriske sedanen får et kort overheng, lang akselavstand og et romslig interiør.

Slik vil de fylle tomrommet etter en gammel storselger

Her er I.D Aero – som blir en slags elektrisk oppfølger til Passat.
Her er I.D Aero – som blir en slags elektrisk oppfølger til Passat.

Rekkevidde på over 600 kilometer

Konseptbilen er nesten fem meter lang. Det skrånende taket med coupé-preg bidrar til å oppnå en luftmotstandskoeffisient (Cd-verdi) på bare 0,23.

Bilen har et litium-ion-batteri med et netto energiinnhold på 77 kWh – som skal gi rekkevidde på godt over 600 kilometer.

Dette blir Volkswagens åttende helelektriske ID.-modell i Norge, siden ID.3 ble lansert i 2019. De andre er: ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID.BUZZ og ID.BUZZ Cargo.

Les mer om VW I.D Aero her

Video: En del Passater har slitt litt med rust ...

Passaten til Kine (18) er ikke som alle andres