Var nordmenns favorittbil – så gikk de helt av moten
Men mye tyder på at stasjonsvognene vil slå tilbake.
Stasjonsvogn var i mange år førstevalget for svært mange norske bilkjøpere. Lenge med bensinmotor under panseret. Utover på 2000-tallet kom så dieselmotorene og tok helt over.
Da var den perfekte familiebilen en stasjonsvogn med dieselmotor, 4x4 – og veldig gjerne også automatgir.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har lagtfrem rapporten «Personbilen og bilparken i endring», De har sett nærmere på utviklingen fra 2000-2022. Og her har det virkelig skjedd ting på stasjonsvognfronten.
Bare 3 prosent
Tilbake i 2000 var 37 prosent av alle nyregistrerte biler i Norge en stasjonsvogn. De neste ti årene sank salget gradvis og havnet under 30 prosent i 2010. I 2020 sto stasjonsvognene for 9,6 prosent av det samlede salget. Første halvår i år var andelen så nede i rekordlave 3 prosent.
Fra 37 til 3 prosent, hvordan gikk det egentlig til? Svaret på det er todelt. Først kom den store SUV-bølgen og tok veldig mye av salget. De japanske produsentene var tidlig ute her, de forsynte seg grovt av markedsandelene.
Biltest fra 2011: Gjett hva den hadde under panseret
Mer stas med SUV
Så kom mange andre etter. Ett eksempel: Da Volkswagen lanserte den kompakte SUV-en Tiguan, stakk den umiddelbart av med mange kunder som inntil da ville valgt en Passat stasjonsvogn.
Fra å være det naturlige valget, ble stasjonsvogn brått litt kjedelig og tradisjonelt. Det var mer stas å ha en høyreist SUV, gjerne med 4x4, enn en stasjonsvogn.
Det stoppet imidlertid ikke der. Da salget etter hvert hadde begynt å stabilisere seg litt, kom elbilene for fullt. Og de hadde den særegenheten at de lenge ikke fantes som stasjonsvogn.
Trenger vi egentlig så mange flere biler enn Passat Alltrack?
MG først ute
Det startet med småbiler, så kom modeller som kunne fungere som familiebiler – og de siste årene har de elektriske SUV-ene kommet for fullt. De som hadde en VW Tiguan, de bytter den nå gjerne inn i en elektrisk ID.4 i stedet.
Slik det ser ut akkurat nå, er stasjonsvognsalget nesten ikke-eksisterende. Det selges et svært begrenset antall biler, da gjerne ladbare hybrider eller dieselbiler. Det er lite som tyder på at de får noe oppsving med det første.
Når det likevel er for tidlig å begrave stasjonsvognene for godt, skyldes det at de smått om senn begynner å gjøre comeback som elbiler. Den elektriske stasjonsvognen MG5 har vært i Norge en stund. Den får om ikke veldig lenge følge av flere.
Topp 10: Går mot strømmen og kjøper dieselbil
Over 12.000 brukte stasjonsvogner
Audi viste i fjor konseptbilen Audi A6 Avant e-tron concept i Norge. Den vakte enorm oppsikt. Opel kommer med elektrisk Astra stasjonsvogn, Peugeot med elbilutgave av 308. Volkswagen har også elektrisk stasjonsvogn på gang med sin ID.7, mange flere er på vei.
I løpet av de neste to-tre årene vil utvalget øke mye. Men tilbake til storhetstiden kommer vi neppe noen gang. Til det har SUV-ene og crossoverne sannsynligvis fått altfor godt fotfeste.
Fallende salg merkes naturligvis også på bruktmarkedet, men fortsatt er det svært mye å velge mellom her, nærmere bestemt over 12.000 biler.
Prisene starter ned mot vrakpant, mens Norges dyreste stasjonsvogn på bruktmarkedet akkurat er en Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid til 2.649.000 kroner.
LES MER: En million flere biler i Norge – det har gått fort
Vi snakker om utviklingen av bilsalget i Norge i BroomPodden, den finner du under:
Video: Stasjonsvogn med dieselmotor, dette var en storselger