Var en av klassens kjedeligste – her har det skjedd MYE

Nye og ladbar Kia Sportage er i Norge. Les testen:

Kia Sportage er her i femte generasjon. Blant nyhetene er at den nå har blitt ladbar hybrid.
Kia Sportage er her i femte generasjon. Blant nyhetene er at den nå har blitt ladbar hybrid.

Kia Sportage debuterte i 1993 og var også en av de første bilene fra Kia som kom til Norge. En kompakt, enkel og rimelig SUV som ikke gjorde spesielt mye utav seg.

I 2004 fulgte Kia opp med andre generasjon. Hvis du ikke husker den, er du tilgitt. Her laget nemlig Kia en bil som var så grå og pregløs at den knapt var synlig i trafikkbildet.

Etter det har Kia gitt oss ytterligere to generasjoner og nå er det klart for dem femte i rekken.

Kontrasten fra de første er rett og slett formidabel. Kia har dratt skikkelig til på design. Og under skallet har det også skjedd mye. For første gang er Sportage ladbar hybrid. Den har også fått et interiør som står ut.

Husker du denne? Nei, tenkte oss det.
Husker du denne? Nei, tenkte oss det.

Testbilen heter Sportage 1,6 T-GDI PHEV 4WD Exclusive og startprisen er på 579.900 kroner.

Her kan du lese mer om aller første Kia Sportage

Hvordan er den å kjøre

Med lengde på 4,51 meter er vi her midt i klassen for kompakte crossovere. Kjøreegenskapene er typisk trygge og forutsigbare. Batteripakken bidrar til å gi en ganske tung kjørefølelse, mens styringen kunne hatt litt mer motstand.

På langtur er komforten fin. Her spiller understell og støydemping på lag. Når du presser bilen litt på svingete landevei, merkes det at akselavstanden tross alt ikke er på mer enn 2,68 meter. Den er ikke stumpete, men det er en god del (særlig lengre) konkurrenter som gir mer storbilfølelse.

På bykjøring er den kvikk og lettkjørt. Akkurat som ventet.

Den ladbare hybrid-drivlinjen kombinerer en 1,6-liters bensinmotor med elmotor. Samlet såkalt systemeffekt er på 265 hestekrefter. Det bidrar til solid fraspark. Sportage er ikke elbil-kjapp, men har fint overskudd i normale hastigheter. 0-100 km/t går på 8,2 sekunder. 4x4 er standard.

Batteriet er på 13,8 kWt og veier 140 kilo. Offisiell rekkevidde på strøm er 70 kilometer. Det er det realistisk å klare under fine sommerforhold. Snittforbruk på 0,11 liter bensin på mila er et typisk teori-tall. Hva du ender på her, avhenger av mange faktorer, ikke minst om du lader ofte og sjelden kjører så langt at bensinmotoren må jobbe særlig mye.

EV6 får en storebror til neste år

Med lengde på 4,51 er dette en typisk, kompakt crossover.
Med lengde på 4,51 er dette en typisk, kompakt crossover.

Plass og praktiske løsninger

Særlig i starten hadde mange ladbare hybrider en svakhet: Batteripakken var ikke med i beregningen da bilen ble utviklet. Den kom til i ettertid – og da gikk den nødvendigvis ut over plassen. Enten bagasjeromsgulvet ble hevet eller den rett og slett fremsto som en «klump» i bagasjerommet (Ford er blant dem som virkelig tok snarveier der).

Sånn er det ikke med Sportage. Her er det bagasjerom på solide 540 liter, det øker til 1.350 liter hvis du feller ned baksetet. Det gjøres for øvrig via to hendler, plassert ute på sidene i bagasjerommet.

Her er det også litt ekstra-plass under gulvet, smarte rom på sidene og kroker til bagasjen.

540 liter bagasjerom er absolutt godkjent.
540 liter bagasjerom er absolutt godkjent.

Bak rattet:

Førsteinntrykket her er veldig bra. Bilen har lyst skinninteriør, med semsket skinn øverst på setene. Perforeringen i setene sladrer om kjøling, i tillegg til varme. Ikke dumt på hete sommerdager.

Skjermløsningen er hentet over fra elbil-bror/søster EV6. Det betyr en skjermbue satt sammen av to 12,3-tommere. For få år siden hadde dette vært ganske utenkelig på en bil i denne klassen. Men her nyter Sportage godt av de store investeringene Kia gjør på elbilfronten.

Dette er lekkert og funksjonelt. Selve betjeningen av infotainmentsystemet krever litt tilvenning. Ved å trykke på en knapp, bytter du mellom klimaanlegg og de øvrige funksjonene. Det fungerer bra når du har blitt vant til det. Men i starten er det fort gjort å justere varmen opp og ned når du egentlig skal justere volumet på lyden – og motsatt. Poenget er å få ned antall knapper og brytere og det har Kia klart.

Forsetene er kraftig utformet, med god sittekomfort. Pluss for smarte koppholderer. Store i utgangspunktet, trykker du på en knapp, strammer de rundt mindre gjenstander som for eksempel en liten drikkeflaske.

Her er svenskene i Norge for å kjøre bil

Skjermløsningen er hentet direkte over fra elbilen EV6. Det er absolutt ingen dum løsning.
Skjermløsningen er hentet direkte over fra elbilen EV6. Det er absolutt ingen dum løsning.

Livet i baksetet:

Også her er det lyst og trivelig, med grei plass til to voksne. Stort pluss for at vinkelen på bakseteryggen kan justeres. Dette er en viktig komfortdetalj. Har du noen gang hatt unger i bakovervendt barnesete, vet du også at dette er gull verdt for beinplassen deres. På denne måten kan du strekke bakover-perioden lenger, enn med en mer oppreist bakseterygg.

Varme også i baksetene – og egen justering av temperaturen.
Varme også i baksetene – og egen justering av temperaturen.

Ladepunktene er integrert i forseteryggene, det samme er kleshengere i nakkestøttene. Her får vi litt Skoda-vibber, noen har tenkt litt utenfor boksen.

Midtarmlenet inneholder to koppholdere, riktignok ganske grunne. Og det er også varme i baksetet. Det gir litt ekstra luksusfølelse.

Vil ta ut baksetet – er det egentlig lovlig?

Lyst og innbydende også bak. Vi noterer pluss for at bakseteryggen kan vinkles.
Lyst og innbydende også bak. Vi noterer pluss for at bakseteryggen kan vinkles.

Design – utenpå og inni:

Fronten formelig ROPER «se på meg»! Det er kanskje ikke så mange som vil synes den er vakker, men det har nok heller ikke vært tanken. Her handler det om at bilen skal bli lagt merke til. Kia-designerne har dratt på med en diger grill og et svært spesielt lyktedesign.

Kromlist rundt hekken – og over hele C-stolpen.
Kromlist rundt hekken – og over hele C-stolpen.

Fra siden er det langt mer nedtonet. Det at Kia har droppet et bakre sidevindu, gjør at Sportage ser ganske kompakt ut fra denne vinkelen. Kromlisten som går ytterst på baklukespoileren og videre inn på C-stolpen virker litt påklistret. Skal vi tippe den kan bli en hyggelig inntektskilde for alle dem som driver med krom-delete?

Den store skjermen gjør mye ut av seg i interiøret. Sammen med lyst skinn og fin materialkvalitet i det meste annet, gir det følelsen av å sitte i en bil minst en klasse over. Flere av de folkelige merkene ypper seg nå mot premiumprodusentene på dette området. Her gjelder det å henge med og det gjør Kia så absolutt.

Dette var en liten prisbombe for familien

Romskip? Nei, dette er en crossover fra Kia.
Romskip? Nei, dette er en crossover fra Kia.

Tech-faktor:

Alt vi forventer at sikkerhetsutstyr er på plass her, som nødbrems, blindsonevarsling og filskiftvarsling med assistent. Bi LED-hovedlys med intelligente fjernlys er standard.

En smart detalj vi første gang så på storebror Sorento: Når du blinker til høyre eller venstre, får du opp film av blindsonen i instrumentpanelet. Det er en ekstra forsikring mot ulykke.

Kia har sin egen Connect app. Det er støtte for Apple CarPlay og Android Auto.

Skjermen skal gjøre livet i baksetet helt annerledes

Konklusjon:

Sportage har vokst seg til å bli en av klassens beste biler. Plass, praktiske egenskaper, komfort (og syv års garanti) backes opp av solid kvalitetsfølelse og en drivlinje som fungerer svært bra.

Rekkevidden på strøm gjør at du med et normalt kjøremønster vil bruke lite penger på bensin, i alle fall så lenge du er flink til å lade.

Interiøret gir også en god dose premiumfølelse, å vippe inn skjermløsningen fra elektriske EV6 er et sikkerstikk i så måte.

Hva er det så som gjør at vi likevel tviler på at det blir storsalg av denne bilen? Det er todelt. Det første er at markedet for ladbare hybrider krymper, elbilene tar mer og mer over.

I tillegg er prisen på denne topputgaven solide 579.000 kroner, og det til tross for at den takket være gunstige regler ikke har mer enn drøyt 35.000 kroner i avgifter. Klassens bestselger, Toyota RAV4, er en god del større og du får en bra utstyrt RAV4 til samme pris. Klarer du deg uten 4x4 er ladbare Ford Kuga også et større alternativ i samme prisklasse.

Ladbar Sportage har startpris på 499.000 kroner. Da må du gi avkall på en god del utstyr og luksusfølelse, men kanskje er den likevel et smartere kjøp.

Kias egen EV6 starter på sin side på 461.900 kroner. Toppmodellen GT Line med 77 kWt-batteri og rekkevidde på 484 kilometer, klokker inn til 591.000 kroner.

Den eller Sportage? Det er nok ikke veldig mye tvil om hva de fleste kundene kommer til å velge.

Hadde den kommet for to-tre år siden, ville salgspotensialet vært betydelig større enn det er i dag. Nå blir kampen mot elbilene tøff.
Hadde den kommet for to-tre år siden, ville salgspotensialet vært betydelig større enn det er i dag. Nå blir kampen mot elbilene tøff.

Her tok vi farvel med en stor Kia-suksess

Kia Sportage 1,6 T-GDI PHEV 4WD Exclusive

Motor og ytelser:

  • Motor: 1,6-liter bensin + elmotor
  • Samlet effekt: 265 hk /265 Nm
  • 0-100 km/t: 8,2 sekunder
  • Toppfart: 191 km/t

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 13,8 kWt
  • Rekkevidde strøm (WLTP): 70 kilometer
  • Forbruk på strøm: 21,4 kWt/100 kilometer

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 451 x 186 x 164 cm
  • Bagasjerom: 540-1.715 liter
  • Vekt: 1.830 kilo
  • Tilhengervekt: 1.350 kilo

Pris:

  • Fra: 499.900 kroner
  • Testbil: 579.900 kroner

Video: Bli med til Tyskland – vi sjekker toppfarten!