Vanlig familiebil? Nei, dette er noe helt annet

Her er det førstemann til mølla som gjelder.

RÅSKINN: En sedan trenger ikke nødvendig å være sedat. Det er BMW M3 CS et særdeles godt eksempel på.
RÅSKINN: En sedan trenger ikke nødvendig å være sedat. Det er BMW M3 CS et særdeles godt eksempel på.

2022 var det store BMW M-året – og markerte 50-årsjubileet til de mest sportslige bilene til BMW.

Men at jubileumsåret er gått over i historien, betyr ikke at det er slutt på nye godbiter. Den nye spesialutgaven BMW M3 CS er nemlig noe helt utenom det vanlige.

Den kombinerer spesifikasjonene til en bil bygget for banekjøring – med funksjonaliteten og hverdagsbruken man kjenner fra BMW M3 sedan.

Her er det bare å holde seg fast!

Et hjerte som banker

Under panseret finner vi samme motor som sitter i M4 CSL, som igjen har et sterkt slektskap til motoren i racingbilen M4 GTE.

Med økt ladetrykk i de to turboene og en rekke justeringer av motorstyringen, byr den 3 liter store, turtallsvillige rekkesekseren på et dreiemoment på 650 Nm og 550 hestekrefter. 40 hestekrefter mer enn i en standard M3 Competition.

Et trykk på gasspedalen blir derfor møtt av enda skarpere motorrespons og direkte overføring av kraften til drivverket.

De gule lysene forteller mye om hva dette er ...

Titan

Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 3,4 sekunder. Øvelsen fra 0–200 km/t gjøres unna på 11,1 sekunder – 80 til 120 km/t går på 2,6 sekunder i fjerdegir.

Toppfarten nås først ved den elektroniske begrensningen på 302 km/t.

Kreftene fra motoren akkompagneres av det særegne lydbildet fra eksosanlegget med en bakre lyddemper i titan.

Engasjeres Sport eller Sport+ innstillingene i bilen, får eksoslyden en egen klang med toner fra motorsporten, spesielt ved girskift og gasspådrag.

Les vår test av nye BMW M4 her

Bakhjulsdrift

Kreftene finner veien til asfalten gjennom M xDrive firehjulsdrift, koblet sammen med en aktiv differensial på bakakselen.

I tillegg til den tradisjonelle firehjulsdriften, kan man velge å sende flere av kreftene til bakhjulene – eller gå for ren bakhjulsdrift.

I likhet med motoren, drar chassisteknologien fordel av en rekke detaljoppgraderinger som er skreddersydd for denne bilen.

Utstrakt brukt av karbonforsterket plast i karosseri og interiør er også med på å senke vekten og optimalisere vektfordelingen.

Kjøpeguide: Første generasjon BMW M3

Eksklusiv design

Nykommeren leveres i den eksklusive fargen Frozen Solid White som standard. Alternativt kan kundene spesifisere sin helt nye BMW M3 CS i fargene Signal Green, Brooklyn Grey og Sapphire Black.

Sammen med synlige karbonfiberoverflater og røde aksenter, byr den nye spesialmodellen på en rekke særegne detaljer som gir bilen et helt eget uttrykk. Den særegne nyregrillen og spoilere, diffusor og speilhus i karbonfiber er elementer man også kjenner fra spesialmodellen M4 CSL.

Det gjelder også bilens laserlys, hvor stripene i frontlyktene lyser gult i stedet for hvitt når dørene låses opp – og når nær- og fjernlyset er slått på. De gule lysene er en klar referanse til historiske racingbiler.

BMW droppet den - da bygget Knut fra Horten bilen selv

Førstemann til mølla

De særegne bøttesetene med integrerte hodestøtter er elektrisk justerbare og oppvarmede. Passasjerene i baksetene sitter også godt i skinnkledde seter med sort og rødt design.

Den nye spydspissen har dessuten den nyeste generasjonen av infotainmentsystemet, som inkluderer BMW Curved Display.

Produksjonen av helt nye BMW M3 CS begynner i mars. Den nye spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall.

Norske forhandlere har åpnet for bestilling, etter førstemann til mølla-prinsippet. Startprisen er 1.904.000 kroner.

Video: Dette er noe av det villeste BMW noen gang har laget:

BMW CSL a la 1973: Kan det bli vakrere?