Produksjonen av nye VW ID.Buzz er forsiktig i gang ved fabrikken i Hannover. De kan komme til å få det travelt fremover!
Produksjonen av nye VW ID.Buzz er forsiktig i gang ved fabrikken i Hannover. De kan komme til å få det travelt fremover!

Utsolgt – og flest biler skal til Norge

VW kan få et luksusproblem med nye ID.Buzz.

Interessen rundt Volkswagen ID.Buzz har vært enorm. Dette er også en bil vi har ventet svært lenge på. Det er mange år siden VW først viste konseptversjonen av den nye «hippiebussen».

De første bilene skal komme til Norge i høst. Og nå er det klart at bilen er utsolgt flere måneder frem i tid. Det er norske kunder sterkt delaktige i.

Bransje-nettstedet Automotive News skriver nå at Volkswagen har tatt imot over 10.000 bestillinger på bilen, allerede før utleveringene har startet.

Rundt 1/3 av disse kommer fra Norge, nærmere bestemt rundt 3.400 biler. Tyskland følger på andreplass med 2.500 biler, mens 1.100 biler skal til Belgia og 1.000 til Nederland.

Noen eksemplarer av bilen har allerede vært på turne rundt om i Norge.Dette er varebilutgaven, ID.Buzz Cargo.
Noen eksemplarer av bilen har allerede vært på turne rundt om i Norge.Dette er varebilutgaven, ID.Buzz Cargo.

2/3 av årsproduksjonen solgt

I store markeder som Frankrike og Storbritannia er det ikke åpnet for bestillinger ennå.

Produksjonen av bilen er så smått i gang ved fabrikken i Hannover, Tyskland. Men det er ikke snakk om veldig store volumer det første halvåret, totalt sett skal de bygge 15.000 biler før årsskiftet. 2/3 av disse er altså solgt, før noen forhandlere har fått biler. Det betyr nok også at det fort kan bli lange ventelister her.

Neste år er planen for øvrig å bygge 60.000 eksemplarer, før dette senere skal økes til 130.000 biler årlig.

Dette skrev vi om Microbus for 11 år siden

Retrofaktoren er høy når VW når gir den legendariske 'Hippiebussen' en oppfølger.
Retrofaktoren er høy når VW når gir den legendariske "Hippiebussen" en oppfølger.

Dette vet vi så langt

Her har vi samlet noen punkter rundt det vi vet om ID.Buzz nå:

Batteripakker:

Så langt har VW bare bekreftet én batteripakke: Nemlig på 77 kWt, netto. Men det er ingen hemmelighet at flere kommer. Mest sannsynligvis vil 77 kWt være det midterste nivået her, altså at bilen kommer med både mindre og større batteripakke.

Når? Det er helt uklart, men vi snakker kanskje 2023, muligens senere.

Startprisen er rett under 500.000 kroner. Det blir neppe noe problem å passere 600.000 før man er i mål med ekstrautstyr her.

ID. Buzz: Her er både priser og rekkevidde

4x4:

Det er ingen hemmelighet at mange norske kjøpere vil ønske seg firehjulstrekk på en bil som dette. Akkurat som de har gjort med ID.3 og ID.4, starter VW med bakhjulsdrift på ID.Buzz. 4x4 kommer, men sannsynligvis ikke før i 2024.

Tradisjonelt baksete er det som gjelder i starten.
Tradisjonelt baksete er det som gjelder i starten.

Flere seter:

Litt overraskende har ID.Buzz et helt tradisjonelt baksete, med plass til tre. VW har bekreftet at den også vil komme som seks- og sjuseter. Men det tar tid. Også her snakker vi sannsynligvis 2024.

Ikke veldig spennende interiør-løsning i starten. Men her skal det skje ting etter hvert.

Nei - noen ganger bør du ikke bruke mobilen

Lengre versjon:

Bilen som nå er vist er så vidt over 4,7 meter lang. VW bekrefter at det skal komme en lengre utgave. Vi forventer at akselavstanden øker rundt 25-30 centimeter, dermed ender den på rundt fem meter. Dette gjelder flerbruksbilen, det skal ikke være planer om en lengre varebilutgave.

Litt retrofaktor – og mye vi kjenner igjen fra ID.3 og ID.4 i nye ID.Buzz.
Litt retrofaktor – og mye vi kjenner igjen fra ID.3 og ID.4 i nye ID.Buzz.

Tilhengervekt og taklast:

Utgaven som nå er vist kan trekke inntil 1.000 kilo. Det blir antydet at kommende versjon med mer krefter og 4x4 skal kunne klare 1.800 kilo. På taklast snakkes det om inntil 100 kilo.

Startprisen er rett under 500.000 kroner. Det blir neppe noe problem å passere 600.000 før man er i mål med ekstrautstyr her.

Video: Her debuterer ID. Buzz på norsk jord: