Utrykningspolitiet: – Skjønner ikke at det er lov

Mange blir varslet om fartskontroller. Se video:

Det finnes en rekke løsninger på markedet som byr på varsling av fartskontroller langs veiene i Norge. Grupper på Facebook, Apper og en egen boks som monteres i bilen og varsler om kontroller.

– For oss i Utrykningspolitiet, byr disse varslingene på problemer. Ikke bare fordi de bidrar til at noen av "verstingene" slipper unna, men også fordi vi ikke får tatt de som kjører i rus, forteller Olav Furre i Utrykningspolitiet (UP).

Vi treffer Furre og kollegene i forbindelse med en kontroll på E18 utenfor Holmestrand.

Frustrerende

Furre tar fram mobilen og viser fram en av Appene som varsler brukerne om kontrollen som vi er med på.

– De pleier å være ganske raskt ute med å varsle. Ja, se her. Da har fått med seg at vi står her, sier Furre.

Han legger ikke skjul på at det er frustrerende.

Frustrert ble også en av de som ble tatt i fartskontrollen på E18

Det finnes egne bokser for å varsle kontroller. Safedrive sine varslingene har blitt svært populært de siste årene.
Det finnes egne bokser for å varsle kontroller. Safedrive sine varslingene har blitt svært populært de siste årene.

Flytter på seg

Likevel tar de relativt mange i løpet av kontrollen vi er med på. 21 bøter blir skrevet ut - og én sjåfører mistet lappen etter å ha blitt målt til 143 km/t i 100-sonen.

– Gjør dere noen tiltak for å motvirke disse varslingene?

– Ja, vi blir nok litt mer oppmerksomme på at vi må flytte på oss, og ikke bli stående på samme sted for lenge om gangen. Jeg skjønner egentlig ikke at det er lovlig.

Fikk førerkort og mistet det – på samme dag

Lasermålinger er vanligvis veldig nøyaktige.
Lasermålinger er vanligvis veldig nøyaktige.

Mer synlige enn vanlig

Akkurat nå er UP mer aktive og synlige enn vanlig, langs riks- og europaveiene. Det er ledd i en større satsning for å redusere farten på veiene - og snu den svært negative utviklingen i antall dødsfall i trafikken i 2022.

– Hvorfor fokuserer dere mest på veier med høy fartsgrense?

– Vi vet at fart er en av de viktigste årsakene til alvorlige ulykker. Erfaring tilsier at hvis vi får ned farten, vil også antall dødsfall reduseres.

Dette er trafikkregelen du må være Einstein for å forstå

Lusekjøring

– Hva med de som kjører for sakte. De bidrar også til å skape farlige situasjoner og forbikjøringer?

– Vi følger med på det, også. Det er ingen nedre fartsgrense, men de må forsøke å holde jevn flyt, og slippe forbi de andre. Vi liker heller ikke når vogntog kjører forbi hverandre på motorveien, og lager lange køer.

Saktekjøring eller slike forbikjøringer av vogntog som tar lang tid, bøtelegges ikke. Men det er tilfeller hvor de stopper sjåførene for å oppfordre til å kjøre på en måte som bedrer flyten i trafikken.

Video: Her kan du bli med ut på kontrollen på E18:

Broom-Vegard har selv blitt stoppet – og mistet førerkortet