Ut med baksetet – da ble det halv pris

Broom-Larssen blir imponert av Ford Ranger. Se video:

Går vi noen år tilbake i tid var pickuper som regel enkle og ganske primitive kjøretøy. De var først og fremst arbeidsbiler og laget for å klare tøffe tak. Alt annet var mindre viktig.

Men så skjedde det noe. Pickupene nærmet seg personbilene på både kjøreegenskaper, komfort og utstyrsnivå. Et godt eksempel på det er Ford Ranger. Den har i mange år vært en av Norges mest populære pickuper.

Og dessuten: Dette var den første pickupen som fikk fem stjerner i krasjtesten hos Euro NCAP. Noe sånt var slett ikke vanlig for denne bilklassen frem til da.

Laget for å kunne trekke tunge lass. Ranger er en ekte arbeidshest.
Laget for å kunne trekke tunge lass. Ranger er en ekte arbeidshest.

Galskap?

Når Jan Erik Larssen tester modellen som kom i 2012, lar han seg imponere over mye. Han kommer også kjapt inn på det faktum at nesten ingen av disse bilene har baksete i Norge. Det er nemlig tatt ut for å spare penger. Og ikke bare litt penger.

Med to seter koster bilen 430.000 kroner. Med baksete nøyaktig det dobbelte.

– Galskap? Nei, det er norske bilavgifter, fastslår Broom-Larssen.

Biltypen holder seg merkelig godt i verdi

Perfekt for én kjøpegruppe

Under panseret har bilen en sterk 3,2-liters dieselmotor på 200 hestekrefter. Den gir solid overskudd, samtidig som den sørger for akselerasjon fra 0-100 km/t på ganske imponerende 10,3 sekunder.

Spesielt én kjøpegruppe mener Larssen denne bilen er perfekt for. Hvem det er, får du vite mer om i videoen øverst i denne artikkelen.

Dette er ikke bare en bil – det er en livsstil

Video: Her møter Broom-Larssen en ekte sommerbil