UP: Advarer mot å stole på alkometere
140.000 kjører med rus i Norge – hver dag.

Svært mange nordmenn har kjøpt sitt eget alkometer, for å kunne sjekke om de har promille før de setter seg bak rattet.
Disse målerne finnes i en rekke utgaver, fra noen hundrelapper og oppover. Men nå advarer både Utrykningspolitiet (UP) og NAF mot alkometere.
De mener disse ikke er til å stole på. I verste fall risikerer du å blåse rent, på tross av at du har godt med promille.
– Direkte farlig
Utrykningspolitiet mener nordmenns holdninger til å kjøre i fylla er blant Europas beste. Likevel kjøres det daglig 140.000 turer i ruspåvirket tilstand. 14.000 av disse er i alkoholrus.
Én av farene med alkometere er at de kan ta fokuset vekk fra det som betyr mest; om man er skikket til å kjøre bil.
— Det blir direkte farlig å bruke alkomålere som gir galt resultat, en liten feil kan få katastrofale følger for andres og eget liv. Vi vet at å kjøre med 0,2 i promille kan gi en risikoøkning på 400-500 prosent, sier Morten Fransrud, fagsjef i NAF trafikktrening, i en pressemelding.
Satt og sov bak rattet – siktet for fyllekjøring
Mange er gjengangere
Alkometere selges i norske butikker i dag, og blir kjøpt av privatpersoner for å sjekke om de er i stand til å kjøre etter inntak av alkohol, eller dagen derpå. Det finnes per i dag ingen lovpålagte krav for alkometerne som selges til privatpersoner, derfor er det lov å selge alkometere som ikke måler riktig.
— At 14.000 kjøreturer foretas med promille daglig viser at det fortsatt er alt for mange som kjører med promille. Den største andelen av disse er gjengangere, men det er også mange som setter seg i bilen for tidlig dagen derpå, sier UP-sjef Runar Karlsen.
Tok 44 prosent flere
Politioverbetjent Grethe Clausen har ti års erfaring fra Utrykningspolitiet og advarer mot å stole på alkometere. Hun understreker at hvordan du føler deg skal være den veiledende faktoren, og at man heller ikke bør kjøre om man er trøtt.
— Våre (profesjonelle) alkometere er heller ikke bevis, de er kun en indikasjon for oss også. Beviset får vi for eksempel gjennom blodprøver, sier Clausen.
UP tok 44 prosent flere i ruskjøring fra 2015 til 2016, og i 2016 har det vært en 15 prosent økning i omkomne i trafikken. I arbeidet for å nå nullvisjonen om null drepte i trafikken bidrar UP til å forebygge alvorlige trafikkulykker - blant annet gjennom promillekontroll.
— Én omkommet i trafikken er én for mye, avslutter UP-sjefen
LES OGSÅ: De kan fyllekjøre i Norge, men kjøre lovlig videre i Sverige
